ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

پیشتازی مرکز رشد دانشگاه آزاد قزوین در تولید بازی

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به اینکه یکی از بازی‌های تولید شده در استودیوی بازی این مرکز موفق به کسب مقام در انجمن‌های بازی‌سازی بین‌المللی شده است، گفت: شرکت بازی‌سازی مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین حدود هر ۶ ماه یک بازی جدید تولید می‌کند و جزو ۵ شرکت برتر تولیدکننده بازی در کشور است.

سید حبیب‌الله رحمتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شروع به کار مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سال ۹۰ و استقرار ۷۰ واحد فناور در آن، توضیح داد: از این تعداد ۱۷ شرکت تأییدیه دانش‌بنیان خود را اخذ کرده و در حال فروش محصولات هستند.

وی درباره زمینه‌ فعالیت واحدهای فناور این مرکز اظهار کرد: با توجه به مطرح بودن دانشگاه آزاد قزوین در زمینه‌های رباتیک و آی تی، مبنای فعالیت بسیاری از واحدها رباتیک و آی تی است، اما تنها به این دو حوزه محدود نمی‌شود؛ بلکه صنایع غذایی، عمرانی و حوزه بازی (Gaming) نیز از اهم حوزه‌های فعالیت‌ ما هستند.

همچنین بخوانید

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با بیان اینکه یکی از شرکت‌های این مرکز به صنعت هوایی وارد شده و در این حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار تولید کرده است، توضیح داد: این شرکت هم سخت افزارهایی مانند دستگاه‌های اخذ اتوماتیک کارت پرواز، به همراه شماره و مکان صندلی و هم نرم‌افزارهایی به منظور قیمت‌گذاری بلیط هواپیما را تولید می‌کند و توسعه می‌دهد. این دستگاه در حال نصب در فرودگاه‌ها برای اکثر شرکت‌های هواپیمایی است.

وی افزود: این شرکت حدوداً ۵۰ نیروی کاری رسمی دارد و مدیر عامل آن در سال گذشته به عنوان کارآفرین برتر شناخته شده است.

عضو هیات علمی دانشکده صنایع دانشگاه آزاد قزوین سپس به برخی دیگر از حوزه‌های فعالیت شرکت‌ها در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اشاره کرد و گفت: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز در تولید موتورها و خودروهای الکتریکی فعالیت می‌کند و در حال حاضر در مرحله اخذ پلاک برای خودرو است.

رحمتی با اشاره به فعالیت یکی از شرکت‌ها در حوزه ربات‌های صنایع غذایی، خاطرنشان کرد: محصول این شرکت را شرکت‌های بزرگ حوزه صنایع شوینده و غذایی داخلی، خریداری و در خط تولید خود نصب کرده‌اند.

وی اظهار کرد: دو شرکت هم بر روی حل مشکل رصدخانه شهرک‌های صنعتی تمرکز کرده‌اند و قرارداد ۵۰۰ میلیون تومانی در این حوزه بستند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از شرکت‌ها با توجه به وجود تاکستان‌های شهر قزوین، گسترش صنعت کشمش قزوین را هدف قرار داده و با همکاری اُرگان‌ها از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت قراردادی به ارزش ۳۷۵ میلیون تومان در راستای گسترش صنعت کشمش منعقد کرده‌اند.

رحمتی اظهار کرد: در حوزه غذاهای دام و طیور و صنایع غذایی هم تعدادی شرکت داریم که به مرحله صادرات محصول به خارج از کشور، از جمله کشورهای عراق و افغانستان رسیده‌اند.

تولید بازی جدید در هر ۶ ماه در استودیوی بازی مرکز رشد

وی سپس به فعالیت یک استودیوی بازی در این مرکز اشاره کرد و گفت: این استودیو علاوه بر تولید بازی‌های پرطرفدار، یک بازی در حوزه چیدمان کلمات و تقویت زبان فارسی تولید کرده که تقریباً هر هفته مقام‌هایی را در فروشگاه نرم‌افزار اندروید و بسترهای رقابتی مشابه، از نظر تعداد دانلود و نصب، کسب می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده صنایع دانشگاه آزاد قزوین ادامه داد: گردش مالی بازی‌سازی این شرکت، در هفته چند ده میلیون تومان است که اسپانسرهای خوبی در این حوزه پیدا کرده‌ است.

رحمتی گفت: بازی‌های حوزه کلمات در انگلیسی زیاد داریم، در حالی که در فارسی این‌طور نیست و این بازی ضمن پیشتازی در این حوزه، معماهایی با کلمات فارسی مطرح می‌کند و مخاطب آن لزوماً کودک و نوجوان نیست.

وی با بیان اینکه بازی مطرح شده در یکی از انجمن‌های بازی‌سازی بین‌المللی مقام آورده و افغان‌ها و تاجیک‌ها هم این بازی را دانلود می‌کنند، گفت: شرکت بازی‌سازی مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین حدود هر ۶ ماه یک بازی جدید تولید می‌کند و جزو ۵ شرکت برتر تولیدکننده بازی در کشور است.

رحمتی در پایان افزود: در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برای حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا