امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خودکفایی محصولات استراتژیک معطل حکمرانی شایسته

در آستانه آغاز سال زراعی جدید که دولت باید کم کم نرخ جدید خرید تضمینی گندم را اعلام کند، وزیر جهاد نیز از کسانی که به جای حمایت از تولید داخل بر طبل واردات می کوبند انتقاد کرده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حدود یکماه به آغاز سال زراعی جدید باقی مانده و کشاورزان کم کم باید برای شروع یک سال جدید و پرزحمت آماده شوند ضمن اینکه بحث تامین امنیت غذایی و خودکفایی، امسال باتوجه به شرایط خاص کشور که در وضعیت جنگ اقتصادی بسر می بریم، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با اینحال در سال زراعی جاری خرید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک و ویژه، بدلیل کم توجهی های دولت، با چالش هایی مواجه شده و احتمال می رود برای سال زراعی جدید نیز کشت این محصول مهم کاهش یابد.  

صدای وزیرِ کم‌حرف هم درآمد!

در این میان تاکید برخی مسئولان و  دست اندرکاران بر به صرفه بودن  واردات گندم به جای کشت آن در داخل، اخیرا صدای وزیر جهاد کشاورزی را هم درآورده و باعث اعتراض محمود حجتی شده است.

حجتی اخیرا در این زمینه با بیان اینکه کشورهای جهان صدها میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی می دهند و از آن حمایت می کنند، تصریح کرد: متاسفانه برخی تصمیم سازان و تصمیم گیران ما علیرغم این مسائل از واردات سخن می گویند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ما قیمت دلار را در کشور به زحمت پایین نگه داشته ایم، گفت: محصولی را که با این دلار، که به صورت کاذب و حمایتی قیمت آن را پایین نگه داشته ایم، وارد کشور می کنیم،  با کالایی که کشاورز در داخل با سختی تولید می کند مقایسه می کنیم. در نتیجه این مقایسه غیرعادلانه،  شروع به سر و صدا می کنیم بدون اینکه به تمام زوایای ماجرا توجه کرده باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشورهای غربی شعار می دهند محصولاتی مانند مواد غذایی تحریم نمی شوند، گفت: این مساله صحت ندارد، وقتی نمی توانیم ارز را مبادله و غذا را تامین کنیم یعنی تحریم هستیم. همین مبادله های ارزی، هزینه های گزافی را به کشور و قیمت تمام شده غذای مردم تحمیل می کند.

وی خطاب به کسانی که کالاهای وارداتی را با تولیدات داخل مقایسه می کنند، گفت: هر زمان که شما با عرق جبین ارز تولید کردید، می توانید بروید با آن ارز کالا وارد کشور کنید نه اینکه نفت را که سرمایه نسل های آینده است بفروشید دلار حاصل از آن را قیمت گذاری کنید و بعد محصولی را که در کشور مبدا نیز مورد حمایت قرار گرفته و یارانه دریافت کرده وارد کنید و با محصول داخلی مورد مقایسه قرار دهید.

دولت‌های متخاصم به راحتی در واردات کالاهای اساسی اختلال ایجاد می کنند

کارشناسان معتقدند دولت های متخاصم با ابزارهای غیرمستقیم به راحتی می توانند در واردات کالاهای اساسی به کشور اختلال ایجاد کنند. بنابراین شرایط فعلی می طلبد که دولت هوشمندانه تر عمل کند تا سال آینده کشت و ذخیره سازی محصول استراتژیکی مانند گندم با مشکل مواجه نشود. در همین زمینه عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران  در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه درحال حاضر خرید گندم از مرز ۷ میلیون تن گذشته است، اظهارداشت:ما در بحث تولید مشکلی نداریم و تولید به اندازه کافی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از زمستان سال گذشته به دولت، مجلس و شورای اقتصاد هشدار دادیم که شرایط خرید امسال خوب نخواهد بود، گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید و واقعی شدن نرخ ارز، ما پیش بینی چنین روزهایی را می کردیم و درباره آن نیز هشدار داده بودیم.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه پیشنهاد ما این بود که قیمت گندم برای سال زراعی جاری حداقل کیلویی ۲۲۰۰ تومان باشد، افزود: برآورد قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم گندم بین ۲۳۵۰ تومان تا ۲۴۰۰ تومان بود.

خرج منابع بیت المال برای واردات گندم!

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در سالهای گذشته عده ای مدام بر سر تولیدکنندگان منت می گذاشتند که اگر گندم وارد کنیم قیمت آن بسیار کمتر تمام می شود در حالی که قیمت ارز را به صورت دستوری پایین نگه داشته بودند و در واقع از منابع بیت المال برای این کار خرج می کردند که خوشبختانه امسال نرخ ارز واقعی شد.

هاشمی با اشاره به اینکه خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است، گفت: نه تنها قیمت ۱۷۰۰ تومان برای هرکیلوگرم گندم مورد رضایت کشاورزان نیست بلکه از نحوه پرداخت مطالبات گندمکاران نیز راضی نیستیم.

وی توضیح داد: بعد از تحویل گندم به دولت، حداقل ۲۵ تا ۴۰ روز طول می کشد تا اولین واریزی به حساب کشاورز انجام شود این درحالی است که کشاورزان بدهکارند و به نقدینگی نیاز دارند ضمن اینکه کشت جدید حدود ۲۰ روز دیگر در مناطق  شمال غرب کشور آغاز می شود و کشاورزان باید نقدینگی داشته باشند تا بتوانند نهاده های مورد نیاز خود را تهیه کنند و برای کشت آماده شوند.

هاشمی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر دلالان، واسطه ها، کارخانجات و واحدهای دام و طیور گندم را از کشاورزان خریداری می کنند، افزود: گندمی که باید خوراک انسان باشد در چرخه خوراک دام و طیور مصرف می شود.

نگران وضعیت کشت در سال آینده هستیم

وی تصریح کرد: ما نه تنها در سال جاری در این حوزه مشکل داریم بلکه برای سال آینده نیز با چالش مواجه خواهیم بود و در این زمینه نگرانیم.

هاشمی ادامه داد: در واقع به دلیل اینکه دولت در طی سالیان اخیر در اجرای قانون خرید تضمینی دچار تخلف شده کشاورزان اطمینان ندارند که نرخ به موقع اعلام شود و نیز قیمتی که اعلام می شود دلخواه و مورد رضایت آنان باشد بنابراین احتمال دارد این مسائل در کشت تاثیر منفی بگذارد و باعث کاهش سطح زیرکشت شود. که امیدوار هستیم دولت با تدابیر مناسب مانع این مساله شود.

وی در پاسخ به این سوال که نرخ پیشنهادی شما برای قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید چقدر است؟ گفت: ما در نامه نگاری هایی که انجام داده ایم به دولت، مجلس، وزیرجهادکشاورزی و شورای اقتصاد با تجزیه و تحلیل اعلام کرده ایم که کف قیمت گندم برای سال زراعی جدید باید ۲۴۰۰ تومان باشد.

دولت سر امنیت غذایی قمار نکند

یک کارشناس دیگر هم که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بنده بارها  از مسئولان سازمان برنامه و بودجه شنیده ام که اگر قیمتهای خرید تضمینی تعیین شده، پایین باشد و این امر منجر به کاهش تولید گندم داخلی شود، می توان با قیمت ارزان تری همین گندم وارد کرد  و مشکلی در امنیت عذایی ایجاد نمی شود.

وی افزود: فارغ از اینکه بنده نمی‌پذیرم گندمهای وارداتی با قیمت ارزان تری می توانند تهیه شوند و فارغ از اینکه معیشت کشاورزان (به عنوان قشر تولیدکننده زحمت کش) را نباید نادیده بگیریم، ولی احتمال مشکل آفرینی دولتهای متخاصم ایران در شرایطی که در جنگ اقتصادی هستیم دور از ذهن نیست و دولتمردان نباید ساده انگارانه برای بحث امنیت غذایی برنامه ریزی کنند.

این کارشناس حوزه اقتصاد کشاورزی اضافه کرد: دشمنان ایران لازم نیست مستقیما ما را تحریم غذایی کنند بلکه با ابزارهایی غیر مستقیم می توانند فرآیند واردات کالاهای اساسی ما را مختل کنند

دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات؛ طرحهای خودکفایی معطل بودجه!

در حالی که معمولا حرف از واردات با دلار ۴۲۰۰ زده می شود و این کار نیز معمولا برای دولتی ها با سهولت و بدون مانع انجام  می شود  طرحهای خودکفایی محصولات استراتیژیک معطل بودجه است یا به دلیل سیاست های غلط تجاری، تولیدکنندگان این طرح ها با مشکل مواجه هستند. طرح خودکفایی گندم نیز یکی از همین طرح هاست که احتمال دارد مشکلات تولیدکنندگان و چالش هایی که در این حوزه ایجاد شده  منجر به شکست طرح مذکور در سالهای آتی شود که نتیجه این مساله هم چیزی جز هدر رفت بودجه هایی که طی سالهای گذشته در این حوزه هزینه شده و مهم تر از آن از دست رفتن بحث امنیت غذایی و وابستگی کشور نخواهد بود.

در همین زمینه امید پیرهادی کارشناس حوزه کشاورزی به خبرنگار مهر گفت: دولت در صورت عدم حمایت از تولیدکنندگان مجبور خواهد بود به واردات کالای اساسی مانند گندم از محل منابع ارزی در آینده بپردازد بنابراین بهتر است الان از تولیدکنندگان حمایت کند تا تولید از رونق نیفتد و بعدها مجبور نشود منابع کشور را صرف واردات کالاهایی کند که امکان تولیدشان در داخل وجود دارد.

با توجه به شرایط دشواری که در سال جاری دولت با آن مواجه شده و مجموع چالش هایی که حتی صدای وزیر جهاد کشاورزی را که معمولا ترجیح می دهد سکوت کند، درآورده است، به نظر می رسد دولت برای سال زراعی جاری باید با تدبیر و هوشیاری بیشتری عمل کند تا کشاورزان به تداوم و توسعه سطح زیر کشت محصولات استراتژیکی همچون گندم رغبت و اشتیاق داشته باشند. 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا