انرژی

حرکت سریع گریس۱ به سوی آب‌های بین‌المللی

نفتکش گریس پس از این که قاضی جبل الطارق اعلام کرد نمی‌تواند منتظر اقدام آمریکا بماند و توقیف شش هفته‌ای این نفتکش را طولانی کند، به سرعت به سوی آب‌های بین‌المللی حرکت کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نفتکش گریس ۱ پس از اقدام ماه گذشته نیروهای انگلیسی که با ادعای نقض تحریم‌های تجاری این نفتکش را توقیف کردند، در جبل الطارق نگهداری می‌شود.

در حالی که آمریکا تلاش داشت مانع آزادی این نفتکش شود، اما دادگاه عالی جبل الطارق روز پنجشنبه اعلام کرد که مقامات آمریکایی درخواست قانونی مطرح نکرده‌اند و ایران نیز اطمینان داد که این کشتی به سوی یک مقصد تحت تحریم حرکت نخواهد کرد.

همچنین بخوانید

دولت جبل الطارق در اظهاراتی اعلام کرد: در پی اطمینانی که ما از سوی ایران برای رعایت تحریم‌های اروپایی دریافت کردیم، دیگر دلیلی برای ادامه توقیف قانونی نفتکش گریس ۱ وجود ندارد.

این تصمیم مسابقه‌ای را بر سر سرنوشت این کشتی ایجاد کرده است. به گفته جلیل اسلامی، معاون امور دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی ایران، این کشتی اکنون در مسیر خود به سوی یک بندر در دریای مدیترانه قرار دارد.

دولت جبل الطارق در این بیانیه اعلام کرد: وزارت دادگستری آمریکا به طور جداگانه درخواست کرد فرآیند حقوقی جدیدی برای توقیف این نفتکش آغاز شود.

فابیان پیکاردو، سروزیر جبل الطارق به شبکه سی ان ان گفت: جبل الطارق همچنان در حال بررسی جداگانه درخواست آمریکا برای ادامه توقیف این کشتی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت جبل الطارق اعلام کرد ماه میلادی جاری دیدارهای متعددی با نمایندگان دولت ایران درباره سرنوشت این نفتکش داشته و در نهایت ایران موافقت کرده که مقصد نهایی این نفتکش تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا نباشد.

بر این اساس ایران موافقت کرد پرچم این نفتکش را تغییر دهد و این کشتی اکنون با پرچم ایران سفر می‌کند.

طبق اعلام دولت جبل الطارق، چهار خدمه این کشتی شامل ناخدا، افسر اول و دو نفر دیگر آزاد شدند. با این حال جان ویلکینسون، وکیل ناخدای کشتی گفت قصد ندارد به کشتی بازگردد و می‌خواهد به هند برود. اکثر ۲۸ خدمه گریس ۱ در کشتی حضور دارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا