امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

واردات نهاده های دامی نباید انحصاری باشد/ تشکل ها اقدام کنند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه از تشکل های تولیدی درخواست داریم خودشان اقدام به واردات نهاده های دامی کنند، گفت: بیماری های استراتژیک دامی را می توان کنترل و ریشه کن کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا رفیعی پور امروز در نشستی خبری اظهار داشت: بیماری های استراتژیک را می شود کنترل و ریشه کن کرد. ما در صنعت طیور با برخی از بیماری ها حدود ۶۰ سال است که مواجه هستیم و باید تدبیری جدی برای آنها شود که در دو سال اخیر سازمان دامپزشکی درباره بیماری هایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و نیو کاسل این کار را انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مجوزها بیش از یک دهه طول می کشد تا ارباب رجوع بتواند اخذ کند، گفت: این مسئله اصلا مقرون به صرفه نیست. بنابراین باید چنین مسائلی حتماً برطرف شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه کنترل بیماری های استراتژیک جز با صدور دستورالعمل هایی به نفع تولید ممکن نبود، خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور بخش خصوصی به سامانه پایش و مراقبت بیماری های دامی GIS دسترسی یافته که این اتفاق بسیار مهمی است.

رفیعی پور تصریح کرد: بنده طی یک ماه و نیم گذشته دو مکاتبه پی در پی با تشکل های تولیدی انجام داده و از آنها خواسته ام که برای واردات نهاده های دامی اقدام کنند و درخواست این را داشته باشند که مجوز واردات به آنها داده شود. قرار نیست که واردات نهاده های دامی به صورت انحصاری انجام شود و هیچ کس جز خود تولید کنندگان نمی توانند در این زمینه عملکرد مطلوب داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه طرح آمایش سرزمین مسئله بسیار مهمی است و  باید حتماً در کشور انجام شود، افزود: ویروس آنفلوانزا در حال حاضر در دوران کمون است و احتمال دارد ۵-۱۰ سال بعد تغییر شکل بدهد و دوباره شیوع یابد. بنابراین برای اینکه با ترافیک این ویروس در کشور مواجه نشویم باید طرح آمایش سرزمین را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین به عدم وابستگی به دیگر کشورها و قدرتها تأکید کرد و گفت: اگر قرار باشد رونق تولید داشته باشیم نباید وابسته به بچه ماهی، تخم مرغ عاری از بیماری و غیره باشیم.

رفیعی پور خاطرنشان کرد: از تشکل های تولیدی درخواست دارم به جای درخواست های امدادی بر روند توانمندسازی خود کار کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای سازمان دامپزشکی در عرصه های بین المللی اشاره کرد  و گفت: سازمان دامپزشکی برای اولین بار کرسی دبیرکلی OIE (سازمان جهانی بهداشت دام) را کسب کرده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا