بورسبورس اوراق

دلایل رشد ۴۶ درصد بازدهی بورس در سال جاری/ مردم از طریق صندوق‌ها وارد بورس شوند

یک کارشناس بورسی دلایل رشد ۴۶ درصدی بازدهی بورس تهران در سال جاری را عنوان کرد و گفت: مردم برای حضور در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، علی مهدوی پارسا  در مورد بازدهی ۴۶ درصدی بورس اوراق بهادار تهران در سال جاری و اینکه آیا این بازدهی به معنای رونق اقتصاد کشور است، گفت: بازدهی بازار بورس طی چند ماه گذشته به دو دلیل تغییرات نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت کالا و خدمات در کشور و نیز افزایش ارزش ریالی فروش شرکت‌ها و صادرات شرکت‌ها بوده است.

وی افزود: تغییر نرخ ارز و افزایش حدود سه برابری نرخ ارز ظرف مدت کوتاهی باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات در کشور شد، در نتیجه بر روی مبلغ فروش ریالی شرکت‌ها اثر گذاشت و هم با افزایش صادرات این شرکت‌های بورسی میزان و تعداد فروش شرکت‌ها به ویژه میزان فروش ریالی شرکت‌ها افزایش یافت.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی این را هم گفت: در حال حاضر گزارش گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی برای سال ۹۷ و نیز گزارش سه ماه امسال به تدریج منتشر می‌شود که حاکی از رونق تولید و فروش شرکت‌های بورسی تا تیر ماه سال ۹۸ نسبت به عملکرد مشابه سال قبل، دارد که در رونق بورس و بازدهی آن بی‌تأثیر نبوده است.

این مدیر بورسی در پاسخ به این پرسش که آیا بورس دماسنج اقتصاد نیست و اگر این گونه است چرا بورس هر روز رکورد می‌شکند در حالی که رونقی در اقتصاد دیده نمی‌شود، گفت: میزان تغییر و افزایش نرخ ارز، میزان افزایش و تغییر نرخ ارز به افزایش صادرات کمک می‌کند، نه این که جهش ناگهانی نرخ ارز در بازار کوتاه‌مدت افزایش نرخ کالاها و خدمات نشان داده شود، بلکه وقتی سال گذشته نرخ دلار سه برابر شد، امسال افزایش ارزش فروش شرکت‌های بورسی مشاهده می‌شود.

به گفته وی، مشکلاتی مانند تحریم‌ها و تورم باعث می‌شود احتمال رکود در ماه‌های پیش‌رو و سال‌های آینده وجود داشته باشد.

مهدوی پارسا در مورد توصیه به علاقه مندانی که می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند، گفت: بازار سرمایه حرکت اصلی خود در سال ۹۷ و چند ماه گذشته از سال ۹۸ را انجام داد و شاخص کل بازار بورس از حدود ۹۰ هزار واحد به ۲۶۰ هزار واحد رسیده و واکنش بازار سرمایه نسبت به تغییرات اقتصادی بروز داده است.

وی گفت: اگر بازار جهانی دچار رکود نشود و چشم‌انداز بازارها تا آخر سال مثبت باشد و به شرط اینکه نرخ ارز ظرف چند ماه آینده کاهشی نباشد، در آن صورت چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بورس تا پایان سال مثبت خواهد بود و به نظر من بازار سرمایه به میزان سال قبل بازدهی نخواهد داشت، اما اگر انتظارات نسبت به بازدهی تعدیل کند، بازار در افق چند ماه آینده معقول‌تر می‌شود.

مهدوی پارسا در مورد اینکه به نظر شما بازار بورس تا آخر سال چقدر بازدهی خواهد داشت، گفت: اگر دو مورد اینکه رکود در بازار جهانی روی ندهد و قیمت دلار کاهش پیدا نکند، تا آخر سال بازدهی ۲۰ تا ۳۰ درصدی در بازار سرمایه حاصل می‌شود، این در  حالی است که بازارهای موازی مانند بازار ارز، مسکن و طلا دچار رکود شده و مردم به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کنند.

وی در مورد اینکه به سرمایه‌گذاران جدید چه توصیه‌ای می‌کنید، گفت: برای انجام سرمایه‌گذاری و حضور در بازار با مشاوره نهادهای مالی رسمی و سرمایه‌گذاران مشورت کنید و از کانال‌های غیررسمی و مشاوره سفته‌بازان پرهیز شود تا سرمایه‌گذار دچار زیان نشود.

مهدوی پارسا تأکید کرد: تازه واردان برای حضور در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند و نگاه میان‌مدت و بلندمدت حداقل شش ماه برای سرمایه‌گذاری در بورس داشته باشند.

این کارشناس بورسی در پاسخ به اینکه برخی از سرمایه‌گذاران در تالار بورس می‌گویند پول پیش خانه و یا پول فروش خانه خود را به بورس آورده و زیان‌ دیده‌اند گفت: در فضای تورمی موجود کشور باید نیازهای اولیه و اساسی زندگی مانند خانه و ماشین تهیه شود و از محل پس‌اندازهای مازاد و با نگاه بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری شود که سرمایه‌گذاری بلندمدت سودده است، اما اگر کسی بخواهد نگاه کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری در بورس داشته باشد، توصیه نمی‌شود که پول پیش خانه و یا قیمت فروش خانه‌اش را در بورس سرمایه‌گذاری کند بلکه باید از محل پس‌اندازهای مازاد وارد بازار سرمایه شود و از سود حاصل شده از بازار بورس بتواند خانه و طلا و یا کالاهای اساسی مثل ماشین را تهیه کند.

وی در پاسخ به این پرسش که از ۸۳ میلیون ایرانی کمتر از ۱۰ درصد در بورس حضور دارند که البته از کل کدهای معاملاتی فقط ۵۰ درصد حقیقی هستند، در مورد اقبال اندک مردم به بورس، گفت: اولاً دانش و سواد مالی در کشور اندک است و سرمایه‌گذاری در بورس به خوبی جا نیفتاده است و باید مردم سعی کنند در مورد سرمایه‌گذاری مطالعات خود را افزایش دهند یا از طریق مشاوران سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند.

مدیرعامل وتوسم در پاسخ به اینکه آیا باید برای حضور در بورس حتماً دکترای مالی داشته باشیم، گفت: لازم نیست که دکترای مالی داشته باشیم بلکه باید دید بلندمدت و برنامه‌ مالی برای زندگی داشته باشیم، نحوه درآمد و پس‌انداز افراد مشخص باشد و در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. من نمی‌گویم همه سرمایه خود را به بازار بورس بیاورید، بلکه در مواردی مانند بازارهای مسکن، بورس، ماشین و کسب و کارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

مهدوی پارسا در پاسخ به این پرسش که آیا در بورس‌های دنیا عامه مردم حضور ندارند، گفت: در همه بورس‌های دنیا نوسان وجود دارد و گاهی ضرر به نوسان‌گیران در بورس وارد می‌شود، مثلاً در بورس آرژانتین هفته قبل ۴۸ درصد زیان روی داد، بنابراین در بازار بورس نوسان یک امر طبیعی است و هر کس می‌خواهد وارد شود، باید ریسک را بپذیرد و در اقتصادهای پیشرفته هم عامه مردم به صورت مستقیم وارد خرید سهام نمی‌شوند بلکه از طریق صندوق‌های مختلف در بورس حضور می‌یابند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه ملی پیشنهاد کرد: باید صندوق‌های بازنشسته خصوصی در بازار سرمایه ایجاد شود و حتی سهام عدالت از طریق صندوق‌های بازنشسته خصوصی تجدید ساختار شوند و دارایی بلندمدت در اختیار مردم قرار داده شود که امکان خروج کوتاه‌مدت نباشد و مردم به صورت مداوم و در اقساط کوچک پول و سرمایه خود را وارد بازار سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند در زمان ازدواج و یا بازنشستگی از محل سرمایه‌گذاری خود در صندوق‌های بازنشستگی خصوصی استفاده کنند و ضرر و زیان ناشی از نوسان بازار به حداقل برسد.

وی در مورد اینکه در حال حاضر قیمت سهام برخی بانک‌ها مانند صادرات و تجارت از نرخ اسمی صد تومان هم کمتر شده و به حدود ۴۰ تومان رسیده است، گفت: کاهش نرخ سهام این بانک‌ها به دلیل افزایش سرمایه سنگین این بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اتفاق افتاده است و البته خرید و فروش سهام زیر قیمت اسمی صد تومانی و یا بالای این قیمت ملاک نیست و نرخ و قیمت لحظه‌ای مدنظر نیست بلکه باید ببینیم امکان رشد دارد یا نه. و این به شرایط بنیادی شرکت‌های حاضر در بورس بستگی دارد و مردم برای خرید سهام باید از مشاوران سرمایه‌گذاری کمک بگیرند.

مهدوی پارسا در مورد اینکه آیا علاوه بر خرید سهام صندوق‌ها پیشنهاد حضور در صنعت خاصی در بورس برای سرمایه‌گذاران می‌کنید، گفت: پیشنهاد خاصی ندارم که از چه صنعتی وارد بورس شوند چون به هر کس نمی‌توان هر سهمی را پیشنهاد کرد، باید ارزیابی ریسک برای هر مشتری جدا صورت گیرد که مشتری می‌خواهد چه دوره‌ای پولش در بورس باشد و دوره بازگشت چقدر باشد اما به هر حال پیشنهاد می‌کنم، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مشاوران رسمی وارد بورس شوند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا