امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

لزوم ایجاد ثبت احوال دام‌های کشور/وجود ۳.۵میلیون تن نهاده دامی

معاون وزیرجهاد با تاکید بر لزوم ایجاد ثبت احوال دام های کشور، گفت: در انبارها ۳.۵میلیون تن نهاده دامی وجود دارد که این عدد ارزشمندی است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی در همایش هویت گذاری دام اظهارداشت: هویت گذاری دام مهمترین کار معاونت در این چند سال اخیر بوده که بسیار ارزشمند است و اهمیت بالایی دارد. در شان صنعت دام و طیور کشور نیست که اطلاعات دامی ما ضعیف باشد.

وی با تاکید بر لزوم تعیین هویت و ایجاد یک ثبت احوال برای دام های کشور گفت: آمار تعداد دام هنوز متغیر است و با هویت گذاری می توان آن را تعیین و به درستی سرشماری کرد و راحت‌تر می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد، این برنامه‌ریزی هم برای مردم و هم برای تولیدکنندگان سودمند است.

رضایی در ادامه در رابطه با واردات نهاده‌های دامی خاطرنشان کرد: وضع تولیدات امسال و سال گذشته علیرغم تمام تنگناها خوب بوده و نهاده‌های دامی به مرحله فوق اشباع رسیده است به همین دلیل ما به تمام استان ها نامه زده‌ایم که مرغداران و دامداران این نهاده‌ها را به انبارهای خود ببرند و نگهداری کنند. باید نهاده‌ها جذب شود در غیر این صورت واردکننده متضرر می‌شود و با تأخیر نهاده جدید را وارد می کند.

وی افزود: در انبارها سه و نیم میلیون تن نهاده دامی وجود دارد که این عدد ارزشمندی است. با وجود سخت تر شدن تحریم ها تامین با شرایط ایده آلی در حال انجام است و دامداران را باید وارد عرصه کنیم.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم رسیدگی وزارت صنعت، معدن و تجارت به موضوع افزایش قیمت سبوس گندم  تاکید کرد و افزود: این افزایش قیمت بر قیمت تمام شده تمام محصولات دام و طیور تاثیرگذار خواهد بود و ما خواستار رسیدگی به این مسئله توسط وزارت صمت هستیم.

رضایی در رابطه با انتقال وظایف بازرگانی به وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: واردکنندگان برای ثبت سفارش باید به ستاد تنظیم بازار که تحت نظارت و سرپرستی وزارت صمت است، رجوع کنند تا ذرت و نهاده‌ها را در آنجا ثبت سفارش کنند. به صورت دقیق و روزانه باید بازار رصد شود.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: وظیفه ما به عنوان معاونت تولید این است که تولید به اندازه کافی وجود داشته باشد و باید حساسیت خود را بر بازار و قیمت داشته باشیم. اگر تولیدات تولید کننده کاهش پیدا کند یا قیمت شیر غیر اقتصادی شود، آن زمان همه نگاه‌ها به سمت جهاد کشاورزی بازمی‌گردد، تولیدکننده ضربه خواهد خورد و در ادامه آن مصرف‌کننده متضرر می‌شود و بازار دچار نوسان خواهد شد بنابراین ما باید وظایف خود را بی کم و کاست ادامه دهیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا