بورسبورس اوراق

ادعای دو برابر شدن سود سهام تاصیکو

مدیر عامل هلدینگ صدر تامین با اعلام خبر عرضه دو شرکت صنایع سرام آرا و ذغال سنگ پرورده طبس در بازار سرمایه در سال جاری، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو) درآمد هر سهم (EPS) را به بیش از دوبرابر افزایش خواهد داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، غلامرضا سلیمانی، مدیر عامل هلدینگ صدر تامین اظهار کرد: این شرکت در اردیبهشت امسال به عنوان پانصد و سی دومین شرکت در فهرست بازار دوم بورس با نماد تاصیکو در بخش استخراج کانی‌های فلزی درج و با کشف ۲۲۰ تومان به ازای هر سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) عرضه شد.

او ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر سهم حدود ۲۷۵ تومان است که این موضوع بیانگر ارزش های قابل رشد قیمت سهام را در چهار ماه و ماه های آتی است.

همچنین بخوانید

وی با توضیح شرکت‌های تشکیل دهنده تاصیکو گفت: شرکت سرمایه گذاری صدر تامین شامل ۱۲ شرکت مدیریتی و۱۳ شرکت وابسته است. این شرکت به عنوان یکی از هلدینگ‌های اصلی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی مطرح بوده است و در حوزه های صنایع معدنی، فلزی و غیر فلزی فعالیت های اثر گذاری را برنامه ریزی و اجرا می کند. شایان ذکر است ارزش سبد سرمایه‌گذاری تاصیکو شامل شرکت‌های بورسی و غیر بورسی تا پایان خرداد ماه ۹۸ بالغ بر ۹۳۰۰ میلیارد تومان است و ارزش کل بازار تاصیکو ۵۴۵۲ میلیارد تومان برآورد می شود.

صنایع معدنی، عاملی برای خروج کشور از سیاست تک محصولی

مدیر عامل هلدینگ صدر تامین با تاکید بر این موضوع که معدن و صنایع معدنی بخش‌های مهمی در کشور هستند که در شرایط فعلی که صنایع نفتی با محدودیت های روبه رو شده‌اند افزود: این صنایع می‌توانند نقش مهمی را در توسعه اشتغال و محرومیت زدایی به وسیله توسعه متوازن را دنبال کنند و در نهایت ارزش افزوده بیشتری را در کشور ایجاد کند.

سلیمانی با تشریح چشم انداز در دوره مدیریتی جدید، گفت: بنده و همکاران‌ام به دنبال این هستیم که شرکت را در تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تامین حوزه‌های اصلی فعالیت شرکت شامل مس، فولاد، طلا و فلزات و کانی‌های گران‌بها و کمیاب به یک هلدینگ تخصصی تبدیل کنیم. همچنین این هلدینگ پیشرو در حوزه صنایع معدنی ، فلزی و غیر فلزی باید در بازار رده اول و دوم فولاد و مس و طلا حضوری فعال و اثرگذار داشته باشد. بنا به گفته مدیر عامل تاصیکو در این دوره مدیریت جدید تلاش خواهیم کرد EPS تاصیکو با افزایش مناسب و قابل قبولی برخوردار شود. بنابراین اعلام می کنیم EPS را دوبرابر خواهیم کرد.

بهره‌برداری از پروژه های تاصیکو و شرکتهای تابع

مدیر عامل هلدینگ صدر تامین در تشریح برنامه های جامع توسعه این هلدینگ، افزود: طرح انتقال کارخانه پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز، طرح اکتشاف و بهره برداری از معادن قلقه طلای کردستان، طرح اکتشاف و بهره برداری از معادن پلی متان سیستان و بلوچستان، اجرای پروژه سولفات پتاسیم و طرح افزایش تولید نمک شرکت معدنی املاح ایران، پروژه فراوری مواد اولیه جمبزه شرکت فرآورده‌های نسوز ایران، پروژه تولید بلوک و پنل‌های بتونی سبک گازی و ملات خشک کارخانه خاک چینی ایران و … از جمله مهمترین پروژه‌های گروه تاصیکو بوده و امید است تا پایان سال جاری و نهایتا در سال ۱۳۹۹ تکمیل و به بهره ورداری می رسد.

ورود ذغال سنگ پرورده طبس و صنایع سرام آرا به بورس و فرابورس

سلیمانی خاطر نشان کرد: در راستای سیاست های دولت، بخصوص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و توسعه رویکرد سهام‌داری و ایجاد ارزش افزوده های مناسب بخصوص در بازار سرمایه مقرر است سهام ۲ شرکت ذغال سنگ پرورده طبس به بورس و صنایع سرام آرا به فرابورس عرضه شود.

در این دوره طی امضای تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد مواد پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بحث گسترش و نفوذ فن آوری های نو را در بنگاه ها تابعه برنامه ریزی و اجرا می‌کنیم. براین اساس مشارکت در چند شرکت دانش بنیان و راه اندازی یک شتاب دهنده در حوزه معدنی، فلزی و غیر فلزی در گروه تاصیکو از دیگر برنامه‌هایی است که به طور جدی اجرا می‌کنیم.

لزوم افزایش سرمایه تاصیکو 

سلیمانی در خصوص لزوم افزایش سرمایه تاصیکو، گفت: افزایش سرمایه یکی دیگر از اهدافی است که با حمایت شستا از محل انباشت سود بتوانیم سرمایه فعلی شرکت را افزایش دهیم. شایان ذکر است بخش قابل توجهی از افزایش سرمایه موصوف در خصوص اجرای طرح های توسعه ای و بهینه سازی پرتفوی هلدینگ صرف خواهد شد.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی را به منظور مشارکت مداوم و تشویق سهام داران دنبال می‌کنید؟، گفت: مهمترین برنامه افزایش سود قابل پیش¬بینی است همچنین بر اساس سیاست‌های کلی شستا افزایش بهره‌وری و توزیع سودهای حاصله را به منظور همراهی سهام داران در دستور کار قرار داده ایم.

 تحقق برنامه های مدنظر شستا از سوی شرکت های تابع

سلیمانی با اشاره به گزارش های سه ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ شرکت‌های تابعه، گفت: عمده شرکت‌ها بودجه و برنامه مصوب را محقق کرده‌اند. براین اساس در کل ۳۶ درصد از خالص بودجه سال مالی ۱۳۹۸ محقق شده است و نسبت به دوره مشابه سال گذشته از درصد افزایش ۲۴۹ درصدی برخوردار بوده است. گفتنی است برخی از شرکت‌ها بیش از ۶۰ درصد سود سالیانه برنامه را محقق کردند. همچنین شرکت های تابعه در موارد فوق که شامل عملکرد تولید، فروش و سود محقق شده‌ سه ماهه بخش بزرگی از برنامه‌های سالانه خود را محقق کرده‌اند.

همکاری های مشترک داخلی با نهادهای اثرگذار در حوزه های معدنی 

مدیرعامل تاصیکو در ادامه با تاکید بر نقش همکاری نهادها و ارگان‌ها افزود: همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان نوسازی معادن بسیار موثر خواهد بود. بر اساس رایزنی های صورت گرفته در بخش اکتشافات در کنسرسیوم ها شرکت کرده‌ایم؛ همچنین در بخش نوسازی نیز با معاونت علمی و فناوری به دنبال این هستیم که فناوری بنگاه‌ها را افزایش دهیم. در بخش تسهیلات نیز هلدینگ در ۳۰ درصد پروژه‌های مشارکت می‌کند و مابقی تامین سرمایه به وسیله بازارهای مالی، بازار سرمایه و بانک‌ها دنبال می‌شود. تا کنون نیز همکاری های مناسبی از سوی بانک ها، استانداری‌ها، واحدها و شرکت‌ها همکاری‌های لازم صورت گرفته و امیدوارم با تلاش مضاعف ارزش افزوده را افزایش دهیم.

توجه ویژه به بازار های بین المللی و تخصیص حداقل ۳۰درصد تولیدات به صادرات 

سلمیانی با اشاره به موضوع صادرات در زیر مجموعه‌های هلدینگ، گفت: در شرایط جدید تحریمی و به ویژه تحریم شدن صنایع فلزی محدودیت‌هایی برای صنایع وابسته ایجاد شده اما همه‌ی تلاش ما این بوده تا با شناسایی مسیرهای جدید و تدابیر مدیریتی صادرات را گسترش دهیم. در سه ماهه امسال بخشی از صادرات را محقق کردیم اما بر اساس برنامه های ما در تلاش هستیم ۳۰ درصد از حجم تولید را صادر کنیم. در این مسیر استفاده ازظرفیت‌های مناطق آزاد و بازار کشورهای همسایه و بازار هدف‌ها از برنامه‌های راهبردی است. همچنین تولید مشترک با کشورهای همسایه در بخش معدن و همچنین بکارگیری فناوری از دیگر راهبردها است تا بتوانیم با این ظرفیت سازی توسعه صادرات را رونق بخشیم. وی اضافه کرد: افزایش ظرفیت و کاهش قیمت‌ها از برنامه‌های دیگری است که ما دنبال می‌کنیم اما باید توجه داشت که برخی از شرکت‌ها به دلیل نیازهای داخلی محدودیت‌هایی برای صادرات دارند با این حال ما با اولویت قرار دادن تامین داخلی به دنبال رسیدن به سهم ۳۰ درصدی صادرات تا پایان سال هستیم.

افزایش سطح پایداری و توانمدی شرکت های گروه تاصیکو

سلیمانی خاطر نشان کرد: در راستای حفظ و افزایش سطح حضور فعالیت شرکت های گروه سیاست های اجرایی بسیار مهم و اساسی برنامه ریزی و اجرا شده است که شامل بهینه سازی موئلفه های قیمت تمام شده محصولات، کاهش و بهینه سازی هزینه های مالی، بهینه های ذخایر راهبردی کالا و مواد اولیه، جایگزینی مواد خارجی مورد نیاز با مواد داخلی، افزایش کیفیت محصولات، ارتباط دانشگاه و صنعت با رویکرد رونق تولید، ارز آوری حاصل از صادرات موثر و مستمر و … است.

اهمیت مقوله جانشین پروری و توجه ویژه به جوانان

سلیمانی گفت: با عنایت به تحولات حاکم و نافذ بر فضای کسب و کار کشور و لزوم به افزایش سطح بکارگیری از نیروهای جوان تحصیل کرده، پرتلاش، تعهد و متخصص مقوله جانشین پروری و بکار گیری از جوانان متعهد و متخصص در پست های کلیدی، تصمیم ساز و اثرگذار از مهمترین برنامه های این هلدینگ است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا