اقتصاد کلان

بررسی عملکرد منابع و مصارف صندوق توسعه ملی

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از بررسی عملکرد منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در کمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت  در تشریح نشست امروز(شنبه ۲۶ مرداد ماه) کمیسیون متبوع خود، گفت: نخستین دستور کار کمیسیون بررسی گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره صندوق، نمایندگان دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها بود.

تخصیص ۴۱ میلیارد دلار برای اجرای ۳۵۰ پروژه

نماینده مردم الیگودرز با بیان اینکه گزارش منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مورد بررسی قرار گرفت، افزود: براساس گزارش ارائه شده، بیش از ۴۱ میلیارد دلار از ورودی‌های مربوط  به صندوق توسعه ملی برای اجرای ۳۵۰ طرح ارزی در بخش‌های خصوصی، نهادهای غیردولتی و تعاونی‌ها اختصاص داده شد.

وی اظهار کرد: از ۴۱ میلیارد دلار مذکور ۳۹.۷ میلیارد دلار آن نزد بانک مرکزی به منظور اجرای پروژه‌ها مسدود شده و اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار با همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل پرداخت شده است که مابقی آن نیز در حال پرداخت است.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: از ۴۱ میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌ها تخصیص داده شده ۲۳.۷ میلیارد دلار به بخش خصوصی، ۹۶ میلیون دلار بخش تعاونی و ۱۵.۳ میلیارد دلار بخش عمومی غیردولتی پرداخت شده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ۷ میلیارد دلار به ریال تبدیل شده وبرای اجرای طرح‌ها به بخش غیردولتی پرداخت شد، ادامه داد: علاوه بر اعتبارات مذکور ۱۱.۳ میلیارد دلار برای اعطای تسهیلات جهت اجرای طرح‌های تنظیم آب های مرزی کشور، طرح های احیا و توسعه اراضی کشاورزی در استان‌های خوزستان و ایلام، انتقال آب به اراضی سیستان و بلوچستان و… پرداخت شد.

وی بیان کرد: پرداخت صندوق توسعه ملی براساس قوانین و مقررات مربوطه و با اخذ اذن از مقام معظم رهبری است.

تصویب کلیات طرح تامین منابع مالی شوراهای اسلامی روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح دومین دستور کار کمیسیون متبوعش، تصریح کرد: طرح تامین منابع مالی شوراهای اسلامی روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان با حضور رییس شورای عالی استان‌ها و نمایندگان وزارت کشور در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت کلیات طرح مذکور تصویب شد و جزییات آن در جلسات آینده بررسی می شود.

وی گفت: براساس طرح تامین منابع مالی شوراهای اسلامی روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان، منابع لازم برای حق الجلسه موردنیاز برای تشکیل جلسات شورای بخش و شورای شهرستان ها پیش بینی می‌شود، در حال حاضر این جلسات به دلیل عدم پرداخت حق الجلسه، کمتر تشکیل می‌شود.

رییس شورای اسلامی استان می‌تواند بدون حق رای در جلسات شورای برنامه ریزی استان شرکت کند

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در سومین دستور کار طرح الحاق یک جزء به بند(الف) ماده ۳۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را بررسی و آن را تصویب کرد که براساس این طرح رییس شورای اسلامی استان بدون حق رای در جلسات شورای برنامه ریزی استان شرکت می‌کند./

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا