بین الملل

چین دیگر بزرگ‌ترین دارنده اوراق دلاری در جهان نیست

با تداوم روند خروج تدریجی چین از بازار اوراق قرضه آمریکا، ژاپن جای این کشور را به عنوان بزرگ‌ترین دارنده اوراق قرضه دلاری گرفت.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، آمارهای منتشر شده توسط وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد که تا پایان ماه ژوئن، ژاپن با پشت سر گذاشتن چین تبدیل به بزرگ‌ترین دارنده اوراق قرضه این وزارت‌خانه شده است. ژاپن در ماه ژوئن ۲۱.۹ میلیارد دلار وراق قرضه آمریکایی خریداری کرده است تا بدیت ترتیب با ۱.۱۲۲ تریلیون دلار، بزرگ‌ترین دارنده این اوراق در جهان باشد.

از سوی دیگر اما چین پس از دو سال جایگاه خود را در صدر از دست داده است وبا ۱.۱۱۲ تریلیون دلار، دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا تا پایان ماه ژوئن بوده است. بنجامین جفری، استراتژیست نرخ بهره در موسسه “کپیتال مارکتس” گفت: بازده بیشتر اوراق قرضه منفی یا صفر است و این باعث افزایش جذابیت اوراق قرضه دلاری نسبت به همتایان ژاپنی و اروپایی خود شده است.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر روسیه نیز همانند چین به روند فروش اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا ادامه داده است و در ماه ژوئن، ۱۷۵ میلیارد دلار دیگر از این اوراق را فروخته است. بانک مرکزی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دلیل فروش گسترده این اوراق توسط روسیه، تلاش برای متنوع‌سازی ذخایر ارزی این کشور بوده است: برای تصمیم گیری در هر سرمایه گذاری جدید، ما تمام ریسک ها را اندازه گیری می کنیم که این ریسک ها شامل ریسک‌های مالی، اقتصادی و ژئوپلتیکی است.

روسیه در حال حاضر ۱۲.۰۲۴ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا را در اختیار دارد که چهارمین کاهش متوالی ماهانه ثبت شده است. از سوی دیگر اما روند تقویت ذخایر طلای روسیه با شتاب بالایی ادامه دارد: طبق اعلام بانک مرکزی روسیه، تا پایان ماه ژوئن این کشور ۲۲۰۸ تن طلا به ارزش ۱۰۰.۳ میلیارد دلار در اختیار داشته است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا