اقتصاد کلان

اختصاص ۴۱ میلیارد دلار برای اجرای ۳۵۰ طرح

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از اختصاص ۴۱ میلیارد دلار از ورودی‌های مربوط به صندوق توسعه ملی برای اجرای ۳۵۰ طرح ارزی در بخش‌های خصوصی، نهادهای غیردولتی و تعاونی‌ها خبر داد.

محمد خدابخشی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به  نشست عصرامروز(شنبه) کمیسیون برنامه و بودجه، گفت: بررسی گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره صندوق، نمایندگان دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها در دستور کار این جلسه بود.

وی با اشاره به بررسی گزارش منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: براساس گزارش ارائه شده، بیش از ۴۱ میلیارد دلار از ورودی‌های مربوط  به صندوق توسعه ملی برای اجرای ۳۵۰ طرح ارزی در بخش‌های خصوصی، نهادهای غیردولتی و تعاونی‌ها اختصاص داده شد.

همچنین بخوانید

به گفته خدابخشی، از ۴۱ میلیارد دلار مذکور ۳۹.۷ میلیارد دلار آن نزد بانک مرکزی به منظور اجرای پروژه‌ها مسدود شده و اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار با همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل پرداخت شده است که مابقی آن نیز در حال پرداخت است.

وی ادامه داد: همچنین از ۴۱ میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌ها تخصیص داده شده ۲۳.۷ میلیارد دلار به بخش خصوصی، ۹۶ میلیون دلار بخش تعاونی و ۱۵.۳ میلیارد دلار بخش عمومی غیردولتی پرداخت شده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه افزود: ۷ میلیارد دلار به ریال تبدیل شده و برای اجرای طرح‌ها به بخش غیردولتی پرداخت شد، علاوه بر اعتبارات مذکور ۱۱.۳ میلیارد دلار برای اعطای تسهیلات جهت اجرای طرح‌های تنظیم آب های مرزی کشور، طرح های احیا و توسعه اراضی کشاورزی در استان‌های خوزستان و ایلام، انتقال آب به اراضی سیستان و بلوچستان و… پرداخت شد.

به گفته خدابخشی، پرداخت صندوق توسعه ملی براساس قوانین و مقررات مربوطه و با اخذ اذن از مقام معظم رهبری است.

وی همچنین از تصویب کلیات طرح تامین منابع مالی شوراهای اسلامی روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان با حضور رییس شورای عالی استان‌ها و نمایندگان وزارت کشور در جلسه این کمیسیون خبر داد و افزود: براساس طرح تامین منابع مالی شوراهای اسلامی روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان، منابع لازم برای حق الجلسه مورد نیاز برای تشکیل جلسات شورای بخش و شورای شهرستان ها پیش بینی می‌شود، در حال حاضر این جلسات به دلیل عدم پرداخت حق الجلسه، کمتر تشکیل می‌شود.

خدابخشی در پایان از تصویب طرح الحاق یک جزء به بند(الف) ماده ۳۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در این کنیسیون خبر داد که براساس آن رییس شورای اسلامی استان بدون حق رای در جلسات شورای برنامه ریزی استان شرکت می‌کند.

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا