بانک و بیمهتجارتصنعت، معدن، تجارتطلا و ارز

واحد پول کشور معادل یک صدم گرم قیمت طلا باشد

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: علت حذف صفر از پول ملی این است که در حقیقت واحد پول کشور باید معادل یک صدم گرم قیمت طلا باشد و قابلیت تجزیه داشته باشد.

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ارزیابی خود از طرح حذف ۴ صفر از پول ملی اظهار کرد: تجربه حذف صفر از پول ملی کشورها سابقه طولانی دارد و کشورهای پیشرفته‌ای همچون آلمان، هلند و آرژانتین  و کشورهایی همچون یوگسلاوی و علاوه بر آن کشورهای کمتر توسعه یافته‌ای همچون عراق این تجربه را پشت سر گذاشته‌اند.

وی افزود: طبق اطلاعات من تاکنون ۱۹ کشور تجربه یک بار حذف صفر، ۱۰ کشور تجربه دو بار حذف صفر، سه کشور تجربه بیش از دو بار حذف صفر را داشته و کشور برزیل با تجربه حذف ۱۸ صفر در شش مرحله در این زمینه رکوردار است.

واحد پول کشور باید معادل یک صدم گرم قیمت طلا باشد

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: در حال حاضر کشور ونزوئلا نیز در این شرایط قرار دارد.  علت حذف صفر از پول ملی این است که در حقیقت واحد پول کشور باید معادل یک صدم گرم قیمت طلا باشد و قابلیت تجزیه داشته باشد به همین دلیل گفته می‌شود که واحد پول به تومان تغییر کند تا بتوان آن را به ریال و ده ریال تقسیم کرد.

مودودی خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای حذف صفر از پول ملی در شرایط عدم وجود تورم و ثبات اقتصادی است تا در این صورت توان مدیریت شرایط به لحاظ روانی فراهم باشد زیرا در غیر این صورت هیجان ایجاد می‌شود و این موضوع خود تورم‌زاست.

وی ادامه داد:  علت نبود تورم در شرایط حذف صفر از پول ملی این است که در این شرایط یک درصد تورم به ارزش ۱۰ هزار تومان محاسبه می‌شود و اعداد درشت می‌شود.

هزینه حذف صفر از پول ملی کمتر از هزینه چاپ اسکناس است

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: حذف صفر از پول ملی سبب کاهش حجم پول می‌شود زیرا در حال حاضر هزینه چاپ اسکناس از از اسکناس بیشتر است و ادامه دادن این شرایط عقلانی نیست و هزینه حذف صفر از پول ملی کمتر از هزینه چاپ اسکناس است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا