انرژی

شرایط فروش برق به وزارت نیرو

سخنگوی صنعت برق ضمن تشریح تغییر تعامل این صنعت با بخش خصوصی برای تاسیس نیروگاه، از شرایط و چگونگی فروش برق به وزارت نیرو خبر داد.

مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قراردادهای صنعت برق با بخش خصوصی اظهار کرد: قراردادهای متنوعی در این حوزه وجود دارد اما متعارف‌ترین قرارداد ECA یا همان توافق تبدیل انرژی است. در این قرارداد برای  هر مترمکعب گاز پنج تومان به نیروگاه‌ها فروخته می‌شود و هفت سال به صورت تضمینی از آن‌ها برق می‌خریم.  نرخ خرید تضمینی برق همانند گذشته حدود ۱۰۰ تومان است و هر کیلووات ساعت آن را به مردم به طور متوسط ۷۵ تومان می‌فروشیم. این فرآیند باعث شده به دلیل مابه‌تفاوت نرخی که تکلیف شده است با نرخی که می‌فروشیم، بدون اثر نرخ گاز ، به صورت مطالبات ما از دولت باقی بماند.

وی با بیان اینکه صنعت برق  از دولت بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان طلب دارد، گفت: این درحالی است که سال قبل بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان را با دولت توسط اوراق تسویه که در بودجه پیش‌بینی شده بود تسویه کردیم. اگر تولیدکنندگان برق بدهی بانکی داشتند، بدهی آن‌ها را با مطالبه خودمان از دولت تهاتر می‌کردیم. درحال حاضر به پیمانکاران بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهکار هستیم که بخشی از این بدهی مربوط به نیروگاه‌های بخش خصوصی است که از ما طلب دارند.

همچنین بخوانید

او ادامه داد: در واقع نتوانستیم پول برقی که به ما فروخته‌اند را پرداخت کنیم. بخشی از این بدهی هم مربوط به پیمانکارانی است که در کار احداث شبکه و پست های انتقال و توزیع هستند. اگر بانک‌ها کمک کنند و صندوق توسعه وام دهد، شاید ورود بخش خصوصی به نیروگاه‌سازی  اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد صنعت برق وضعیت مطلوب ندارد افزود: سالی ۵۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به دلیل ما به‌التفاوت ایجاد می‌شود که با  فرصت‌های قانونی مانند اوراق تسویه در سال ۱۳۹۷ می توان بخشی را تسویه کرد.

برگزاری مناقصه برای بخش خصوصی

سخنگوی صنعت برق درمورد نحوه تعامل این صنعت با بخش خصوصی توضیح داد: درحال حاضر خرید تضمینی طبق روال قبل است. درواقع تا کنون از آن‌ها برق را به صورت تضمینی خریداری می‌کردیم و از این به بعد هم به همین روال است، اما با این تفاوت که در ابتدای کار مناقصه برگزار می‌کنیم. برای مثال اعلام می‌کنیم تصمیم به تاسیس نیروگاه برای تامین برق یک منطقه خاص داریم و متقاضیان در مناقصه شرکت می‌کنند و قیمت می‌دهند. کسی که کم‌ترین قیمت را پیشنهاد کند برنده خواهد شد.

رجبی  ادامه داد: نیروگاه‌هایی که دوره پنج یا هفت ساله ‌خرید تضمینی از آنها تمام می‌شود باید برق خود را در بازار عمده فروشی برق، به فروش برسانند. در بازار عمده فروشی قیمت برق حدود ۵۰ تا ۶۰ تومان و گاز ۵۰ ریال است. آنها گاز را می‌گیرند و تبدیل انرژی می‌کنند و در نهایت برق تحویل می دهند. کار در بازار عمده فروشی به این صورت است که بازار به نمایندگی از طرف مصرف کنندگان برای هر ساعت مناقصه برگزار می‌کند و همه نیروگاههای ایران در آن شرکت می‌کنند و به مصرف کننده به صورت عمده می فروشد. در آن سوی ماجرا تعرفه تعیین کننده است.

وی از سبک‌سازی بازار عمده فروشی برق خبر داد و اظهار کرد: کاری که قصد داریم انجام دهیم این است که بازار عمده فروشی  که توسط دولت برگزار می‌شود را سبک می‌کنیم. شرکت مدیریت شبکه برق برگزار کننده مناقصه است. برای این منظور از ساز و کار بورس استفاده می کنیم تا فروشنده و خریدار خودشان باهم به توافق برسند. در فاز اول برای مشترکین بالای پنج مگاوات صنعتی مقررات را ابلاغ می‌کنیم و بعد از آن شرایط را برای مشترکین زیر پنج مگاوات فراهم می‌کنیم. در این شرایط مصرف کننده می‌تواند برنامه‌ریزی کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا