انرژی

توسعه شرکت‌های قیرساز منابع نقدی پالایشگاه‌ها را کاهش می‌دهد

براساس گزارش کمیسیون عمران در خصوص نحوه تامین و توزیع قیر رایگان توسعه شرکت‌های قیرساز موجب کاهش منابع نقدی پالایشگاه‌ها می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، گزارش کمیسیون در خصوص نحوه تامین و توزیع قیر رایگان در دستور کار جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس قرار گرفت و صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران این گزارش را در جلسه علنی مجلس قرائت کرد.

به موجب این گزارش پالایشگاه‌ها با توجه به کشش بازار مصرف داخلی و صادراتی، فرآورده‌های مبتنی بر وکیوم باتوم شامل قیر و نفت کوره به صورت نقدی فروخته ولی نفت خام مصرفی را به صورت اعتباری از دولت دریافت و با بازپرداخت قابل انعطاف، تسویه می‌کند لذا به جای تحویل وکیوم باتوم به بخش عمومی به ازای دریافت خوراک نفت خام، تمایل دارند آن را نقدی به بازار عرضه کنند.

براساس این گزارش فعالیت تخصصی صنعت قیرسازی و توسعه شرکت‌های قیرساز موجب کاهش منابع نقدی پالایشگاه‌ها از محل ارزش افزوده فرآوری وکیوم باتوم در تبدیل به قیر می‌شود.

همچنین مازوت یا نفت کوره علیرغم ضرورت کاهش مصرف به عنوان سوخت برخی از نیروگاه‌ها، کشتی‌ها و … توسط شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی توزیع و منابع حاصل از فروش آن، به مجموعه وزارت نفت برمی‌گردد در حالی که تامین و تحویل قیر رایگان از منابع در اختیار مجموعه وزارت نفت، کاسته و مقاومت به وجود می‌آورد.

براساس این گزارش اقدامات نظارتی مجلس برای پاسخگو کردن مسئولان، جمع آوری اطلاعات لازم در نحوه تجهیز منابع قیر رایگان و رسیدگی به تخلفات و مقاومت‌های موجود که منجر به ایجاد پرونده در دیوان محاسبات کشور برای برخی از مسوولان شده، موجب شد که بخش دولتی حوزه نفت تلاش کند که در لایحه و قانون بودجه سال ۹۸ ماهیت این حکم قانونی از تهاتری به اعتباری تغییر یابد و اجرای آن با توجه به محدودیت‌های مالی کشور متوقف شود.

بررسی سابقه قانونگذاری در این بخش نشان می‌دهد که اصلاح قانون بودجه در دومین سال وضع این حکم و همینطور  تغییرات حکم در سال های بعدی با رویکرد افزایش میزان تامین و توسعه حوزه شمول با تسری به بخش‌های بافت فرسوده، معابر شهرهای کوچک، فضاهای آموزشی و حفظ محیط زیست (خاک پوشی) موید موفق بودن این حکم قانونی بوده است.

همچنین با سابقه دو بار تفسیر نیاز است متن این حکم قانونی با استفاده از تجارب چهار ساله صریح و فاقد ابهام شود. مجلس در پاسخ به آخرین استفسار، ضرورت تحویل ۴ میلیون تن مواد اولیه قیر رایگان را بدون توجه به ارزش ریالی آن مورد تاکید قرار داده است.

ادامه دارد…

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا