چندرسانه‌ای

خرید گرینلند برای ترامپ چه قدر آب می خورد؟

رئیس جمهور آمریکا قصد خرید گرینلند را دارد اما برای این کار موانع زیادی پیش روی خود خواهد دید.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از بیزینس اینسایدر، نخستین بار وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه خبر داد که دونالد ترامپ از مشاورانش خواسته است تا امکان خرید جزیره گرینلند از دانمارک را بررسی کنند. گرینلند که بزرگ‌ترین جزیره جهان محسوب می‌شود ۵۶ هزار نفر جمعیت دارد و یک حکومت خودمختار تحت کنترل دانمارک است.

اگرچه درخواست ترامپ برای خرید گرینلند کمی عجیب است اما مقامات این جزیره واکنش تندی نسبت به این مساله از خود نشان داده‌اند. وزارت خارجه گرینلند در حساب توئیتری خود نوشت: گرینلند غنی و دارا منابعی با ارزش نظیر معادن، خالص‌ترین آب و ماهی است، ما برای تجارت آماده‌ایم اما فروشی نیستیم! کیم کیلسن، نخست وزیر گرینلند نیز گفت: گرینلند برای فروش نیست اما آماده تجارت و همکاری با هر کشوری از جمله آمریکا هستیم.

همچنین بخوانید

ایده خرید گرینلند توسط آمریکا ایده جدیدی نیست: در سال ۱۹۴۶ هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا ایده خرید این جزیره از دانمارک را به ازای ۱۰۰ میلیون دلار مطرح کرد که ارزش امروزی آن معادل ۱.۳ میلیارد دلار است. این ایده اگر چه در نهایت رد شد اما مقامات گرینلند به آمریکا اجازه تاسیس یک پایگاه هوایی را دادند.

با توجه به توسعه اقتصادی گرینلند در سال‌های اخیر، خرید این جزیره برای آمریکا احتمالا بیش از ۲ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. البته خرید سرزمین های خارجی توسط دولت‌های آمریکا مساله جدیدی نیست: آمریکا در سال ۱۹۱۷ میلادی مجمع‌الجزایر “ویرجین” را از دانمارک خریداری کرده بود. این کشور در سال ۱۸۰۳ نیز توانست ایالت لوئیزیانای فعلی را به مبلغ ۱۵ میلیون دلار ( ۳۴۰ میلیون دلار ارزش فعلی) از فرانسه خریداری کند که مساحت این اراضی تقریبا برابر با مساحت گرینلند است.

آمریکا در سال ۱۸۶۷ نیز آلاسکا را از روسیه به مبلغ ۷.۲ میلیون دلار خریداری کرد که معادل ۱۲۵ میلیون دلار امروزی است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا