امور زیربناییراه و ساختمان

هیچ تروریست و فشاری نمی‌تواند امنیت دریایی کشور را به مخاطره بیندازد/ تضمین امنیت دریانوردی در سواحل پرخطر سومالی از سوی نیروهای ایرانی/ گلایه دریانوردان از به کارگیری نیروی کار خارجی

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:همچنین یک دهه است که امنیت ناوگان تجاری در سواحل پرخطر سومالی را توانسته‌ایم تضمین کنیم که این نشان‌دهنده قدرت نیروهای دریایی ایران است.

به گزارش آرمان اقتصادی،، محمد راستاد در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه این روزها شاهد این هستیم که حداکثر فشار از سوی تروریست‌های اقتصادی متوجه کشورمان شده است، اظهار داشت: هیچگونه فشار و تهدیدی نمی‌تواند بخش دریایی کشورمان را دچار مخاطره کند؛ چه تروریست‌های اقتصادی و چه سایر تروریست‌ها نمی‌توانند تاثیری در ایمنی و امنیت دریایی کشورمان بگذارند.

وی با بیان اینکه دریایی بودن کشورمان یک مزیت طبیعی است که همواره توانسته‌ایم از آن طریق معیشت و حفاظت کشور را تامین کنیم، گفت: هیچ کسی نمی‌تواند ایران را از این مزیت طبیعی و پیوند با دریا محروم کند و مهم این است که حداکثر استفاده از ظرفیت‌های دریایی را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرصت‌های اشتغالزایی متعددی در بخش دریا وجود دارد، گفت: در نوار ساحلی کشور نباید دغدغه بیکاری وجود داشته باشد و شهرهای بندری باید آباد و پررونق باشند.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید کلانشهرها در سواحل جنوبی کشورمان شکل بگیرد، اظهار داشت: با توجه به اینکه با مشکل کمبود آب مواجه هستیم و آب شیرین تولیدی در دریاها باید به صدها کیلومتر دورتر منتقل شود، می‌تواند با جلوگیری از این هزینه‌ها صنایع وابسته به آب را به پس‌کرانه‌های بنادر منتقل کرد و صنایع تولیدی و ارزش افزوده را در این مناطق راه‌اندازی کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ناوگان کشتی‌های تحت مالکیت کشورمان ظرفیت خالی بسیار زیادی دارند، گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی و اندازه اقتصاد و بازار ایران می‌توانیم ظرفیت‌های استفاده از ناوگان را افزایش دهیم.

راستاد با تاکید بر اینکه بنادر نباید تنها در خدمت صادرات و واردات باشند، ادامه داد: می‌توانیم در تجارت و تردد دریایی جهانی نقش مهمی داشته باشیم و در ترانزیت و ترانشیپ کالا نقش‌آفرین باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های متعدد در بخش دریایی گفت: در شیلات و تولید آبزیان در پروژه‌هایی مانند پرورش ماهی در قفس و غیره فرصت‌های قابل توجهی برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی وجود دارد و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده اما هنوز با استانداردهای جهانی در حوزه ایجاد اشتغال و استفاده از این فرصت‌ها فاصله داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شاهد فعال‌سازی دو پروژه بزرگ در صنایع دریایی بوده‌ایم، گفت: ساخت کشتی تانکر افراماکس و تعمیرات کشتی‌های نفتکش جزو پروژه‌های مهم در این صنعت محسوب می‌شوند و خوشبختانه توانسته‌ایم نیازهای کشور در این زمینه‌ها را با تولید داخل پاسخ دهیم و تمام سفارش‌ها را امروز به صنایع داخلی می‌سپاریم.

راستاد با اشاره به تامین امنیت و حفاظت از مرزهای دریایی در کشور توسط نیروهای داخلی تاکید کرد: ما این افتخار را داریم که نیروهای دریایی به خوبی می‌توانند از مرزهای دریایی کشورمان حفاظت کنند. همچنین امنیت دریانوردی را تامین کنند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها این اقدامات توسط نیروهای خارجی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین یک دهه است که امنیت ناوگان تجاری در سواحل پرخطر سومالی را توانسته‌ایم تضمین کنیم که این نشان‌دهنده قدرت نیروهای دریایی ایران است.

وی با اشاره به توسعه گردشگری دریایی اظهار داشت: اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام شده اما کماکان ظرفیت‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد که هنوز دیده نشده است و جاذبه‌های گردشگری دریایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن شاهد رونق گردشگری دریایی باشیم.

وی گفت: بسیاری از کشورهای همسایه توانسته‌اند با ایجاد زیرساخت‌های دریایی، این صنعت را توسعه دهند و سازمان بنادر هم این آمادگی را دارد با مکانیزم‌های حمایتی این حوزه را در کشور فعال کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از مهمترین گلایه دریانوردان استفاده از نیروهای خارجی در ناوگان ایرانی است، گفت: کماکان تعدادی از مالکان کشتی‌ها از دریانوردان خارجی استفاده می‌کنند. این در حالی است که همان سمت‌ها و همان ظرفیت در نیروهای دریایی کشورمان وجود دارد.

وی افزود: این تقاضا را از اتحادیه مالکان کشتی‌ها داریم که اعضای خود را برای استفاده از نیروهای دریایی ایرانی تشویق کنند.

راستاد افزود: یک نگرانی دیگر از سوی دانش‌آموزان رشته دریانوردی وجود دارد مبنی بر اینکه دانشجویانی که فاقد پوشش بورسیه‌ای هستند، برای طی کارورزی در کشتی‌ها با مشکلاتی مواجه هستند که این کارورزی پیش‌نیاز اخذ گواهینامه‌های دریانوردی محسوب می‌شوند از این رو از شرکت‌های دریایی از جمله کشتیرانی درخواست می‌کنیم تا کارآموزان را برای طی این دوره جذب کنند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا