امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

لزوم تغییر مکانیزم اخذ حق الزحمه مشاوران املاک

یک کارشناس حوزه مسکن بر ضرورت تغییر مکانیزم اخذ حق الزحمه مشاوران املاک در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  فرهاد بیضایی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: تاکنون مکانیزم تعیین کمیسیون مشاوران املاک بر اساس درصد یا قیمت سند معامله بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: بطورکلی هرچه قیمت ملک بالاتر رودبه یقین درصدی که مشاوران املاک اخذ می کنند نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه مسکن گفت: اگرچه اتحادیه مشاوران املاک تلاش های زیادی طی سال های گذشته برای کنترل بازار مسکن داشته ولی ساختار به گونه ای تنظیم شده که مشاوران املاک همیشه از افزایش قیمت املاک سود می برند.

وی ضمن تاکید بر تغییر مکانیزم اخذ حق الزحمه مشاوران املاک افزود: خدمتی که از سوی مشاوران املاک به مردم ارائه می شود قیمت تمام شده ثابتی دارد ودولت هرساله این نرخ را می تواند محاسبه و به مشاوران املاک ابلاغ کند.

بیضایی اظهارداشت: اینکه بازار مسکن در دوره رکودبسر می برد و تعداد معاملات کاهش یافته باید کمیسیون مشاوران املاک افزایش پیدا کند دلیل قابل قبولی نیست چون در دوره رونق که حجم معاملات بالامی رود آیا مشاوران املاک حاضرند در صد کمیسیون خود را کاهش دهند به هیچ وجه!.

وی به رادیو اقتصاد گفت: مکانیزم درصدی حق الزحمه مشاوران املاک را قبول ندارد چرا که خود این مسئله باعث ذی نفع شدن مشاوران املاک در مکانیزم افزایش قیمت می شود.

این کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر اینکه صدور پروانه شغل مشاور املاک باید برای افراد صاحب صلاحیت صادر و همینطور تعداد مشاوران املاک موجود در کشورکاهش یابد، افزود: تعداد محدودی اپراتور املاک در کشورهای دنیا وجود دارد که بازار اجاره و خرید و فروش مسکن را انجام می دهند.

وی اظهارداشت: واقع مطلب اینکه در برخی کشورها بازار اجاره و خرید و فروش منفعک از یکدیگر و در بعضی از کشورها این کار بوسیله اپراتورها بصورت توامان انجام می شود.

بیضایی یادآورشد: ضرورت دارد در ابتدا ساختار حوزه مشاوران املاک بازنگری و اصلاح شود تا تعداد بسیار زیاد مشاوران املاک در سراسر کشور به خصوص تهران کاهش یابد و سپس به سمت ایجاد اپراتورهای املاک آن هم به شکل محدود حرکت تا دولت امکان فعالیت تنظیم گری روی این اپراتورها را داشته باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا