خودروصنعت، معدن، تجارت

ماجرای مبهم مجوز ۲ ماهه تردد خودروهای مناطق آزاد

در حالی مجوز تردد خودروها از دو منطقه آزاد کیش و اروند به مدت دو ماه افزایش یافته که ظاهرا با توافقات بین مناطق، گمرک و استانداری بوده است، ولی پلیس راهور ناجا این جریان را تخلف گمرک در صدور مجوز اعلام و دستور توقیف برخی از خودروها را صادر کرده است؛ ماجرایی مبهم و متناقض که تاکنون توضیح صریحی از سوی گمرک و مناطق آزاد در مورد آن ارائه نشده و سوالات زیادی را بی‌پاسخ گذاشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، خودروهای مناطق آزاد برای خروج و تردد در سرزمین اصلی نیاز به طی کردن فرآیند دریافت مجوز و به عبارتی دریافت مرخصی دارند که طی این سال‌ها برای آنها زمانی یک ماهه تعریف شده است، اما اخیرا مجوزهای پیوسته و نا پیوسته‌ای در دو منطقه آزاد با زمان دو ماهه صادر شد که با خود حواشی به همراه داشت.

ماجرا از آنجا شروع شد که رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد مجوز دو ماهه‌ای برای تردد خودروهای منطقه آزاد کیش در سایر استان‌های کشور صادر شده که تخلف گمرک است. هادیانفر گفته بود که با توجه به این‌که مجوز گمرک برای تردد دو ماهه را خلاف قانون بود، دستور توقیف برخی از این خودروها را نیز صادر کرده است.

همچنین بخوانید

به گفته وی، ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مناطق آزاد به کشور به جز خودروهای آمریکایی بلامانع است و خودروهای کشورهای همسایه که در ایران در حال تردد هستند برای گردشگری بوده و منعی برای آنها وجود ندارد.

اما این‌که چرا خودروهای منطقه آزاد کیش مجوز دو ماهه برای تردد پیدا کردند و تخلف گمرکی اعلام شد، موضوعی بود که تاکنون گمرک موضع مشخصی در رابطه با آن نشان نداده و پاسخی در مورد آن وجود ندارد، ولی اطلاعات دریافتی از این حکایت دارد که این به توافق بین گمرک با منطقه آزاد کیش و استانداری بوده که در آن زمان انجام شده و این رویه ادامه دارد، حتی اگر پلیس راهور آن را تخلف اعلام کرده باشد.

 از این ماجرا زمانی نگذشته بود که اعلام شد خودروهای منطقه آزاد اروند نیز دارای مجوز دو ماهه برای تردد شده‌اند که البته آنچه از سوی استاندار خوزستان در این رابطه اعلام شده از این حکایت دارد که با موافقت گمرک ایران این اتفاق افتاده است.

وی گفته که دلیل صدرو مجوز برای تردد دو ماهه خودروهای منطقه آزاد اروند به این برمی‌گردد که با توجه به شرایط آب و هوایی ویژه استان خوزستان و در راستای رفاه حال شهروندان و درخواست‌هایی که دراین زمینه داشته‌اند، افزایش زمان مرخصی خودروهای پلاک اروند مورد توافق قرار گرفته است.

در این بین شرایط مرخصی دو ماهه خودروهای اروند و کیش نیز با یکدیگر متفاوت است؛ به طوری که برای خودروهای کیش مجوز تردد پیوسته دو ماهه و برای اروند با فاصله زمانی حداقل یک ماهه و دو مرتبه در سال صادر شده است.

اما در شرایطی موضوع تردد خودروها و میزان مرخصی آنها مورد سوال قرار دارد که تاکنون گمرک و منطقه آزاد در رابطه با این موضوع توضیح صریحی ارائه نکرده و به نوعی توپ پاسخ به ابهامات در زمین یکدیگر در حال چرخش است.

اکنون مشخص نیست دلایل صدور مجوز دو ماهه برای این دو منطقه چیست و جالب اینکه چرا اگر توافقی انجام شده پلیس راهور ناجا در جریان این موضوع قرار نداشته و مورد تائیدش نیست که اقدام به توقیف برخی از این خودروها کرده است. در عین حال که چرا این مجوز مشمول سایر مناطق نشده است؟

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا