صنعت، معدن، تجارت

فروش تلویزیون های دارای گیرنده ماهواره در بازار/قاچاق افزایش یافت

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه تلویزیون های قاچاق دارای گیرنده ماهواره به راحتی در بازار عرضه می شوند، گفت: قاچاق کالا افزایش یافته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بابک ثقفی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از ایجاد تعادل نسبی در بازار لوازم خانگی خبر داد و گفت: با خروج شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی که اتفاقاً بسیار ناگهانی از بازار ایران صورت گرفت، تولیدکنندگان داخلی توانسته اند خود را پیدا کرده و فروش را در بازار افزایش دهند. این در شرایطی است که قطع همکاری شرکت های کره ای و تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران تنش هایی را نیز در بازار ایجاد کرد که خوشبختانه اکنون مدیریت شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری افزود: سال گذشته افزایش قیمت کالاها و کمبود آن در بازار نارضایتی را برای مصرف کنندگان به همراه داشت ولی امروز تحت تاثیر ۳ عامل بازار به تعادل رسیده است. به این معنا که تولیدکنندگان ایرانی که تحت فشار خارجی ها قرار داشته اند توانسته اند احیاء شوند و برخی برندهای قدیمی به خصوص در حوزه تولید یخچال، هم اکنون تعداد کارگران خود را افزایش و تولید را بالا برده اند.

ثقفی گفت: امید به آینده در میان تولیدکنندگان لوازم خانگی، فضای مناسبی را رقم زده و ظرف ماه های آینده بالارفتن سطح تولید داخلی را سبب خواهد شد. البته به موازات این، کاهش مصرف داخلی نیز به دلیل افزایش قیمت ارز و سطح عمومی قیمت ها در بازار مشاهده می شود.

وی به مقایسه ای در حوزه تولید و مصرف لوازم خانگی در کشور ترکیه پرداخت و گفت: ۴ سال قبل میزان مصرف تلویزیون در ترکیه ۳ میلیون عدد بود که امسال نیز همان رقم به ثبت رسیده است. اما در ایران ۴ سال قبل میزان مصرف ۲ میلیون دستگاه بود که هم اکنون به ۱.۴ میلیون دستگاه رسیده است که به دلیل مسائل سخت اقتصادی و معیشتی مردم است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از ۱.۴ میلیون دستگاه تلویزیون که در بازار داخلی به مصرف می رسد، ۶۰۰ هزار دستگاه به صورت قاچاق وارد شده و متاسفانه فضا را برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی و فروش محصولات آنها در بازار تنگ کرده است.

ثقفی با اشاره به انجام بررسی های میدانی خود در بازار لوازم خانگی خیابان جمهوری خاطرنشان کرد: هم اکنون فروشگاه های بزرگی که در گذشته محصولات برند کره ای را که بعضاً در داخل کشور تولید یا مونتاژ می شد به فروش می رساندند، اقدام به عرضه کالاهای قاچاق می کنند که اتفاقاً ورود این کالاها به کشور ممنوع است. اما اکنون در قالب اجناس شرکتی در بازار داخلی به فروش می رسد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از این تلویزیون ها دارای گیرنده های ماهواره هستند که متاسفانه با عرضه قاچاق در کشور و بدون نظارت دستگاه هایی همچون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به راحتی در بازار عرضه می شوند که باید جلوی آنها گرفته شود.

ثقفی گفت: امروز شرکت های ایرانی با دامپینگ کالا در مرزها مواجه هستند به نحوی که در دبی و کردستان عراق شسکت قیمت کاملاً به چشم می خورد تا اجازه ندهند تولیدات ایرانی به موقع به بازار ارائه شود که باید با آنها برخورد جدی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته تولیدکنندگان نیز باید با ارتقای کیفیت محصولات خود بتوانند با کالاهای مشابه خارجی رقابت نمایند.

وی گفت: سال گذشته حمایت مردم از تولیدات داخلی لوازم خانگی بسیار مناسب بود و بازار توانست خود را پیدا کند. این در شرایطی است که وقتی برندهای خارجی بازار را رها می کنند، فضا برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می گردد.

ادامه دارد…

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا