بانک و بیمهبیمه

بیمه مسئولیت مدنی، چه هزینه‌هایی را از دوش کارفرما برمی‌دارد؟

هرگاه بر اثر کردار و رفتار فرد یا افرادی به فرد یا افراد دیگر جامعه خسارتی وارد آید مسئولیت مدنی تحقق می‌یابد و به عبارت ساده از مسئولیت مدنی به عنوان زیان خصوصی می‌توان نام برد. دقیقا همین جاست که بیمه نامه ای به همین اسم می‌تواند ما را در برابر این خسارت‌ها پوشش دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روزنامه خراسان، بیمه مسئولیت مدنی عقدی است که بیمه‌گر در ازای دریافت وجهی مقرر از بیمه گذار تعهد می‌نماید که در صورت تحقق خطر موضوع بیمه نامه، خسارت وارد به اشخاص ثالث را جبران کند. در بیمه مسئولیت مدنی موضوع بیمه، تامین خساراتی است که در اثر حوادث ناشی از اعمال و فعالیت افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها متوجه دیگران می‌شود. این خصلت تعهد به نفع دیگران از ویژگی‌های بیمه مسئولیت مدنی است.

  انواع بیمه مسئولیت مدنی

بیمه مسئولیت مدنی دارای چند دسته بندی کلی است:

بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان

 بیمه مسئولیت حرفه ای

بیمه مسئولیت مدنی عمومی

بیمه مسئولیت مدنی فنی مدیران

بیمه مسئولیت مدنی تولیدکنندگان کالا

بیمه مسئولیت مدنی طرح‌های مخصوص

بیمه مسئولیت قراردادی

  بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان

قانون کار، کارفرما را در قبال حوادث، اتفاقاتی که از رعایت نکردن مقررات فنی و حفاظت کار و بهداشت باعث خسارت بدنی و جانی به کارکنان شود مسئول می‌داند و او را ملزم به جبران خسارات جانی به وجود آمده می کند. بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان برای جبران خسارات چنین مسئولیتی طراحی و ارائه می‌شود. منظور از خسارت جبران بدنی، شامل هزینه پزشکی، غرامت نقص عضو و در نهایت فوت کارکنان است.

  بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان  ویژه فعالیت‌های خدماتی، صنعتی، تولیدی و بازرگانی

به کلیه فعالیت‌هایی که مربوط به احداث بنا نباشد و فعالیت‌های عمرانی را نیز در بر نگیرد فعالیت صنعتی، تجاری، خدماتی، بازرگانی می‌گویند. مانند شرکت‌ها، سازمان‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز تجاری، کارگاه‌های کوچک و بزرگ، کارخانه‌ها، نجاری، جوشکاری، تراشکاری، کارخانجات نساجی، دارویی، صنایع آهن، فولاد و … . شرکت‌های بیمه ریسک فعالیت این مشاغل را به هشت دسته تقسیم کرده اند و پایه طبقه شغلی و ریسک شغل یکی از موارد مهم در تعیین نرخ و قیمت بیمه مسئولیت مدنی کارفرمای خدماتی است و بیمه گذار باید لیست تامین اجتماعی و شیفت کاری را به بیمه گر اعلام کند.

  بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی

در بیمه مسئولیت ساختمانی بیمه گر موظف به پرداخت خسارت با توجه به تعهدات مورد درخواست این بیمه نامه است. پوشش این بیمه نامه کلیه مراحل ساخت شامل: تخریب، گودبرداری، احداث بنا را در بردارد و بسته به متراژ پروژه و تعداد کارگران فعال و سقف تعهدات درخواستی، کلوزهای انتخابی هزینه بیمه مسئولیت ساختمانی تغییر می کند. بهتر است که در خصوص شرایط و تعهدات بیمه نامه، کلوزها و نحوه پرداخت خسارت در بیمه مسئولیت ساختمانی مطلع باشید تا از بهترین شرایط و پوشش‌ها بهره‌مند شوید. ارائه فهرست تامین اجتماعی الزامی است.

  چه کسانی نیاز به تهیه بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان دارند؟

تمامی کارفرمایان حقیقی و حقوقی با هرگونه فعالیت و عملیات خدماتی، بازرگانی، تولیدی، تعمیراتی، ساختمانی، عمرانی، ساخت و ساز مسکونی، تجاری و … می‌توانند بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان را تهیه کنند و از پوشش های آن بهرمند شوند.

  بیمه مسئولیت حرفه‌ای

در بیمه مسئولیت حرفه‌ای مسئولیت قانونی صاحبان حرف درباره کسانی که از حرفه آنان دچار آسیب مالی و جانی می‌شوند پوشش می‌یابد. مهم‌ترین انواع بیمه مسئولیت حرفه‌ای به شرح ذیل است.

  بیمه مسئولیت پزشکان و بیمه مسئولیت پیراپزشکان

پزشکان و پیراپزشکان با بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان می‌توانند مسئولیت حرفه‌ای خود را در قبال بیماران خود پوشش بیمه‌ای دهند. این بیمه از انواع بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای در قبال اشخاص ثالث است که مسئولیت اشتباه، خطا و قصور پزشکان و پیراپزشکان را که در عمل جراحی، تشخیص آزمایش و … مطابق بیمه نامه پیش می آید پوشش می‌دهد.

  بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسان ناظر طراح و محاسب

در این بیمه نامه مسئولیت مهندس ناظر طراح و محاسب در قبال کارگران پوشش می‌یابد. در این بیمه نامه و در زمان صدور پایه و رتبه مهندس ناظر به دلیل این که می‌تواند تعیین کننده متراژی باشد که طراحی، محاسبه و نظارت می‌کند جهت محاسبه حق بیمه مسئولیت مهندس ناظر مهم است. همچنین مهندس ناظر می تواند کل متراژی که اجازه محاسبه نظارت و طراحی آن را دارد یا پروژه‌های مختلف را تک تک تا حد مجوز خود بیمه کند. در صدور بیمه مهندسان ناظر شماره نظام مهندسی مورد نیاز است. نکته مهم دیگر در این بیمه نامه تاریخ صدور و مدت بیمه مهندس ناظر است.

  بیمه مسئولیت حرفه ای مدیران بیمارستان،کلینیک، داروخانه و آزمایشگاه

در بروز عارضه پزشکی در فرآیند درمان ممکن است افراد زیادی مقصر شناخته شوند ممکن است درصدی از قصور به پزشک معالج و درصدی به پرستاران و درصد دیگری به مدیر فنی مراکز درمانی داده شود. از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرح وظایفی برای مسئولان فنی بیمارستان ها و کلینیک‌ها در نظر گرفته شده است. مسئولیت در قبال بیماران، عیادت کنندگان، یا به عبارتی مسئولیت کلیه امور موسسات پزشکی به عهده مسئول فنی است. بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران بیمارستان، درمانگاه، کلینیک، داروخانه و آزمایشگاه به نام مدیر فنی صادر می‌شود و تعویض مدیر را باید اعلام کرد و با الحاقیه تغییر ذینفع مشخص شود.

  بیمه مسئولیت مدنی عمومی

در این نوع بیمه نامه مسئولیت، مسئولیت بیمه گذار در قبال اشخاص ثالث (غیر مرتبط با فعالیت بیمه گذار) و بر طبق قوانین جاری کشور و خسارات جانی و مالی زیان‌دیدگان جبران می‌شود.

  بیمه مسئولیت مدنی ناشی از آتش سوزی

در این نوع بیمه اگر دامنه آتش سوزی و خسارات به همسایگان و مشاعات نیز برسد بیمه مسئولیت مدنی ناشی از آتش سوزی راه گشاست.

  بیمه مسئولیت نصب و نگهداری آسانسور

در جریان استفاده از آسانسور با توجه به کاربری آسانسور (نفربر، باربر) اگر خسارت جانی، بدنی و مالی به استفاده‌کنندگان وارد آید و مسئولیت بیمه گذار در مراجع قانونی محرز شود تا سقف بیمه‌نامه پوشش دارد.

  بیمه مسئولیت مدنی جامع شهرداری ها، دهیاری ها

به موجب این بیمه نامه مسئولیت، مسئولیت شهرداری در قبال شهروندان ناشی از اموری مرتبط به شهرداری پوشش دارد. مثال‌هایی از این حوادث: افتادن درخت، پرت یا افتادن ریل‌گارد و … .

  بیمه مسئولیت فنی مدیران

بیمه مسئولیت فنی مدیران یکی دیگر از انواع بیمه مسئولیت مدنی است که در ادامه با انواع آن آشنا می‌شویم.

  بیمه مسئولیت مدیران مهدکودک

مسئولیت مدیران، مسئولان، معلمان، مربیان و کارمندان مهدکودک در مقابل کودکان مهد اعم از خارج از مهد یا داخل آن.

نکته: برای نوزادان زیر یک سال ۲۰درصد اضافه نرخ و برای کودکان استثنایی ۴۰درصد اضافه نرخ به طور معمول در نظر گرفته می‌شود.

  بیمه مسئولیت مدیران واحدهای اقامتی

بر اساس این بیمه نامه اگر در طی اقامت به مسافران در نتیجه حوادث خسارت جانی و مالی وارد آید بیمه تعلق می‌گیرد همچنین استخر و …. وابسته به هتل و مسافرخانه نیز می‌تواند در این بیمه نامه با درخواست بیمه گذار پوشش یابد.

  راهنمای خرید بیمه مسئولیت

با توجه به تعدد نوع این بیمه نامه مشخص است که این بیمه نامه هرکجا تعهدی ایجاد شود می‌توان برای آن با توافق شرکت بیمه، بیمه نامه مسئولیت در نظر گرفت. آن چه که در تعیین و پوشش بیمه لازم است در نظر گرفت به نوع شغل و خساراتی که از آن و مسئولیت بیمه گذار به افراد وارد می آید و تشخیص درست جوانب خسارت وابسته است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا