ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آمریکا به هواوی یک مهلت ۹۰ روزه داد!

بر اساس گفته‌های منابع آگاه، وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا قصد دارد مهلت هواوی برای خریداری تجهیزات و بهره مندی فناوری شرکت های تکنولوژی آمریکایی را به مدت ۹۰ روز تمدید کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فایننشال تایمز در گزارشی جدید به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرده است که به نظر می‌رسد وزارت بازرگانی ایالات  متحده آمریکا قصد دارد مهلت هواوی به منظور خریداری تجهیزات و استفاده از فناوری‌های توسعه داده شده توسط غول‌های تکنولوژی آمریکایی را به مدت ۹۰ روز تمدید کند تا این شرکت چینی بتواند در این مدت زمان سه ماهه به همکاری با شرکت‌های آمریکایی و همچنین خدمت‌رسانی به کاربرانش ادامه دهد.

یکی از مهم‌ترین مسائل و موضوعاتی که سران چین و آمریکا در ماه‌های گذشته علی‌الخصوص در جریان برگزاری نشست گروه بیست موسوم به G۲۰ بر سر آن به بحث و گفتگو نشسته‌اند، وضعیت فعالیت و همکاری هواوی با شرکت‌های آمریکایی همچون گوگل، کوالکام و اینتل بوده است که یکی از مهم‌ترین نتایج آن، امیدواری بر سر احتمال آتش‌بس جنگ تجاری میان این دو کشور و همچنین تمدید مهلت هواوی برای ادامه فعالیت‌های عادی و همیشگی خود بود.

همچنین بخوانید

البته هنوز اطلاعات و جزئیات بیشتری در خصوص خبر تمدید ۹۰ روزه مهلت هواوی برای حفظ قراردادهای شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی و همچنین به روزرسانی‌های نرم‌افزاری و خریداری سخت‌افزارهای مربوطه منتشر نشده است.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا ماه گذشته اعلام کرده بود که بالغ بر ۵۰ مورد درخواست از سوی شرکت‌های مختلف آمریکایی برای دریافت و صدور مجوز فروش محصولات به هواوی دریافته کرده است که انتظار می‌رود این رقم بالاتر نیز برود.

حالا به نظر می‌رسد که با توجه به درخواست های پیاپی و مکرری که از سوی شرکت‌های بزرگ آمریکایی برای تمدید مهلت هواوی به منظور خریداری تجهیزات مربوط به فناوری های شبکه‌ای و همچنین توسعه نرم‌افزار و سیستم‌عامل‌های موبایلی صورت گرفته است، یک مدت زمان سه ماهه برای این غول تکنولوژی چینی درنظر گرفته و تمدید شده است تا این شرکت‌ها بدون مواجهه با مشکلات متعدد مالی و تجاری، به کسب و کار و فعالیت های خود بپردازند و ادامه دهند.

چند ماه پیش بود که دولت ترامپ فهرست جدیدی از شرکت‌های ممنوعه برای تجارت با ایالات متحده آمریکا را اعلام و منتشر کرد که در آن نام شرکت چینی هواوی به عنوان بزرگترین توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین عرضه کننده گوشی‌های هوشمند در جهان نیز به چشم می‌خورد. بعد از انتشار این فهرست و اخبار مربوطه، شرکت‌های آمریکایی به اجبار یکی پس از دیگری تصمیم گرفتند طبق قوانین و مقررات محدودکننده جدیدی که دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای آنها تعیین کرده است، عمل کرده و به منظور جلوگیری از تحریم شدن و مشکلات مالی و حقوقی، روابط تجاری و همکاری‌های خود را با شرکت‌های چینی همچون هواوی که در فهرست سیاه و ممنوعه آمریکا قرار گرفته است، قطع کرده و یا به حالت تعلیق درآورند. یکی از بزرگترین تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا، لغو لایسنس استفاده هواوی از سیستم عامل اندروید بود و این بدان معناست که این شرکت دیگر قادر نخواهد بود هرگونه سرویس اختصاصی ارائه شده توسط این غول تکنولوژی را استفاده کند و استفاده از سیستم عامل اندروید توسط هواوی تنها محدود به لایسنس های متن باز و AOSP خواهد بود.

هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و بسیاری از کشورهای هم‌پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها اعم از آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و بریتانیا استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین ممنوع اعلام کرده بودند.

با اینکه دولت چین و شرکت هواوی همه این اتهامات را بارها رد و تکذیب کردند، به نظر می‌رسد که نگرانی در مورد جاسوسی از اطلاعات کاربران در کشورهای مختلف علیه این اپراتورهای مخابراتی همچنان وجود دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا