بین الملل

حمایت تمام‌قد رئیس قبلی فدرال رزرو از رئیس فعلی در برابر ترامپ

رئیس اسبق بانک مرکزی آمریکا گفت که اخراج رئیس بانک مرکزی توسط رئیس جمهور خلاف قانون است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فاکس بیزینس، ژانت یلن که در دوران ریاست جمهوری اوباما عهده‌دار هدایت بانک مرکزی آمریکا بود، بار دیگر از جروم پاول، رئیس فعلی این بانک در برابر دونالد ترامپ حمایت کرد و انتقادات شدیدی را متوجه رئیس جمهور آمریکا کرد.

وی با بی‌مورد دانستن انتقادات مطرح شده از جانب ترامپ بر ضد جروم پاول در خصوص کاهش نرخ بهره، گفت فکر نمی کند هیچ کسب و کار بزرگی در آمریکا با برکنار شدن پاول موافق باشد و برکنار شدن وی توسط ترامپ از نظر قانونی هم موجه نیست. یلن افزود: فکر می‌کنم اگر جای پاول بودم همان کارهایی را می کردم که او کرده است. او نشان داده است که تسلیم فشارها نخواهد شد و استعفا نمی دهد تا دوره ریاستش به پایان برسد.

همچنین بخوانید

رئیس فدرال رزرو در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ افزود: فکر می‌کنم ترامپ در مصاحبه ها و توئیت هایش برای همه مشخص کرده باشد که اعتقادی به لزوم استقلال بانک مرکزی ندارد و او ما را با چین و دیگر کشورهایی که بانک مرکزی مستقلی ندارند مقایسه می‌کند. استقلال عمل بانک‌های مرکزی یک ضرورت قانونی است چرا که اقتصاد ها تنها زمانی در بهترین وضعیت خود قرار خواهند گرفت که بانک‌های مرکزی بهترین عملکرد را داشته باشند.

اخیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از بانک مرکزی این کشور به دلیل افزایش نرخ بهره شدیدا انتقاد کرده بود و از مدیران ارشد فدرال رزرو خواسته بود تا برای کمک به تقویت رشد اقتصادی آمریکا نرخ بهره را کاهش دهند. ترامپ اخیرا حتی اعلام کرده است که اگر بخواهد می‌تواند جروم پاول، رئیس این بانک را برکنار کند اما فعلا لزومی به این کار نمی‌بیند.

پیش ترپاول فولکر، آلن گرین اسپن، بن برنانک و ژانت یلن، چهار رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا در بیانیه ای مشترک اعلام کرده بودند: روسای سابق هیات مدیره فدرال رزرو در لزوم استقلال عمل بانک مرکزی کاملا با هم هم‌عقیده هستند و این مساله را بهترین راه کمک به اقتصاد می‌دانند. ما معتقدیم فدرال رزرو باید دور از مسائل سیاسی باشد و اعضای هیات مدیره آن نباید تهدید به برکناری شوند.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا