امور زیربناییراه و ساختمان

ایران در لیست سفید سازمان بین‌المللی دریانوردی قرارد دارد/ مانع از تصویب قطعنامه آمریکا و امارات درباره امنیت دریای عمان و تنگه هرمز شدیم

معاون امور دریایی سازمان بنادر اظهار داشت: در اجلاس اخیر شورای آیمو که در هفته اخیر تیرماه سال جاری برگزار شد هیئت نمایندگی ایران در این اجلاس با حضوری فعالانه و انجام رایزنی‌های فشرده با نمایندگان دولت‌های عضو و غیرشورا مانع از تصویب قطعنامه‌ای شد که از سوی ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، جلیل اسلامی در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه این روز را به جامعه دریایی کشور تبریک می‌گویم، گفت: دو مناسبت در یک روز فرصتی را فراهم آورده تا به موضوعات مختلف پیرامون فعالیت مرتبط با دریا و دریانوردی بیشتر بپردازیم.

وی افزود: امروز گرد هم آمدیم تا از یک سال تلاش و زحمت دریانوردان و فعالان جامعه دریایی کشور در همه بخش‌ها، از حافظان حریم دریایی و امینت دریانوردی کشور و صنعت کشتیرانی، صیادی و محیط‌بانان محیط زیست دریایی قدردانی کنیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی صنعت حمل و دریایی کشور را در نوک پیکان این تحریم‌ها قرار داده گفت: مطمئن هستیم دولت و ملت بزرگ ایران با تکیه بر نیروی انسانی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و اتکا به خداوند، قادر به پشت به سر گذاشتن این ناملایمات و توطئه‌های دشمنان خواهند بود.

اسلامی اظهار داشت: سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور در تعامل نزدیک با شرکت‌های کشتیرانی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط، شرکت‌های بیمه‌ای و موسسات رده‌بندی و  هماهنگی با ارگان‌های دولتی تلاش کرده با اقداماتی مانند استفاده از بیمه‌های تخصصی، ارتقای کیفی خدمات فنی و مهندی، صدور کلیه گواهینامه‌های فنی و ایمنی شناورها، انجام بارزسی‌ها توسط بازرسان ایرانی، افزایش توان نظارت ایمنی بر آبراه‌های تحت حاکمیت و بنادر کشور، اتکا بر توان علمی و فناوری شرکت‌های دانش بنیان و حضور فعالانه در مجامع بین المللی و همچنین ساخت کشتی‌های جدید از تاثیر این تحریم‌ها بکاهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در صنعت کشتیرانی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اعضای سازمان بین المللی دریانوردی با عضویت در بیش از ۳۰ کنوانسیون و پروتکل دریایی، خود را متعهد به اجرای استانداردهای بین‌المللی نسبت به ناوگان ملی دریایی می‌داند، گفت: ایمنی آبراه‌های استراتژیک تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج فارس را با تهیه و تولید نقشه‌های به روز شده دریایی و ارائه خدمات ناوبری به کشتی‌های عبوری و ورودی به بنادر تامین کرده‌ایم.

اسلامی ادامه داد: کشور ما به لحاظ استانداردهای آموزش و صدور گواهینامه‌های دریانوردان به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در جهان مطرح بوده و در لیست سازمان سفید بین المللی دریانوردی قرار داشته و کشتی‌های تحت پرچم آن از رکورد مطلوبی در بازرسی‌های مناطق جهان برخوردار است.

وی در رابطه با آموزش دریانوردان گفت: در تطابق با شعار همایش امروز با عنوان ناوگان ایرانی دریانورد ایرانی همت و تلاش مضاعفی توسط همه ارگان‌های دریایی انجام شده است و سازمان بنادر ضمن اعمال نظارت عالیه بر مراکز علمی و آموزشی دریایی کشور و به روز نگه داشتن ۱۲۰ دستورالعمل اجرایی و ارتقای سطح دانش مدرسان در مرحله اول تعداد ۵۰ نفر فارغ التحصیلان غیر بورسیه‌ای رشته علوم دریایی را به عنوان کارآموز دریایی معرفی کرده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر تاکید کرد: سازمان بنادر حسب قانون نمایندگی رسمی ایران را در چندین مجامع بین المللی رسمی بر عهده دارد و به عنوان مرجع صلاحیت‌دار برای تدوین و تصویب مقررات جهان شمول حوزه ایمنی و دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی مورد توجه دولت‌ها بوده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در اجلاس اخیر شورای آیمو که در هفته اخیر تیرماه سال جاری برگزار شد هیئت نمایندگی ایران در این اجلاس با حضوری فعالانه و انجام رایزنی‌های فشرده با نمایندگان دولت‌های عضو و غیرشورا مانع از تصویب قطعنامه‌ای شد که از سوی ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود.

وی همچنین درباره شناورهای سنتی و ارتقای ایمنی آنها گفت:‌ اگر چه جایگزینی این کشتی‌ها بیش از یک دهه در دستور کار بوده اما علیرغم تسهیلات و مشوق‌های در نظر گرفته شده این اقدام با فراز و فرودهایی مواجه بوده است.

وی همچنین با اشاره به مسائل ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی گفت: اجرای الزامات ناشی از اصلاح کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی در رابطه با سوخت کم سولفور توسط کشتی‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلیادی یعنی دیماه سال ۹۸ انجام می‌شود.

وی افزود: طبق این الزام قانونی و در جهت کاهش آلودگی جوی ناشی از فعالیت کشتی‌ها سوخت سنگین مصرفی ناوگان ملی دریایی که حدودا یک و نیم میلیون تن در سال برآورد می‌شود باید از سطح گوگرد سه و نیم درصد به نیم درصد کاهش یابد.

اسلامی با اشاره به شعار سال سازمن بین المللی دریانوردی با عنوان تونمندی بانوان در جامعه دریانوردی گفت: حضور و مشارکت فعالانه و موثر زنان جامعه بزرگ ایرانی در عرصه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست و در حوزه دریایی هم اگر چه نسبت به سا یر حوزه‌ها شاهد حضور کمتر بانوان هستیم به طوری که در حال حاضر ۱۲۵ نفر بانوی دریانوردی در سفرهای نزدیک ساحل در کشور داریم اما به لحاظ قانونی هیچ محدودیتی برای بانوان در فعالیت‌های مختلف دریایی وجود ندارد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا