امور زیربناییراه و ساختمان

وزیر راه خبر داد: نفتکش ایرانی آمادۀ ترک جبل الطارق / تخلفات کشتی انگلیسی در حال بررسی است

محمد اسلامی ضمن تبریک این موفقیت به جامعۀ دیپلماسی و دریانوردی کشور خبر داد که نفتکش آدریان دریا (گریس ۱) آماده ترک منطقه جبل الطارق است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی که در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم گرامی‌داشت روز جهانی دریانورد و دریانوردی سخن می‌گفت با بیان اینکه سال ۱۳۹۸ در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد، تصریح کرد: در سال جاری علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه، عملکرد در تمام شاخص‌ها به‌ویژه در بخش دریایی و دریانوردی رشد و حرکت مثبت کاملاً پایدار داشته است.

وی با اعلام اینکه تخلیه و بارگیری در بنادر کشور از مرز ۶۰ میلیون تن عبور کرده است، رشد صادرات طی پنج ماهه نخست سال جاری را ۶ درصد اعلام کرد و گفت: طی این مدت، واردات ۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید

وزیر راه و شهرسازی مهمترین دستاورد حوزۀ دریایی در سال ۹۸ را در بخش صنایع دریایی کشور دانست و افزود: امسال تولید شناورهای جدید و تعمیرات اساسی شناورها و تعمیر ناوگان نفتکش کشور بیشترین سهم تولید و اشتغال را در سال ۹۸ در مقایسه با سال‌های قبل به خود اختصاص داده است.

وی این موضوع را بیانگر اهتمام، همبستگی و وحدت همه سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌ها برای عبور از تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دشمنان ارزیابی و خاطر نشان کرد: اوج اقتدار، ظرفیت و توانمندی بخش دریایی کشور را می‌توان در اقدام به ربایش و توقیف غیرقانونی نفتکش جمهوری اسلامی ایران در جبل الطارق مشاهده کرد که با پیگیری‌های حقوقی صورت گرفته خوشبختانه این نفتکش آزاد شد.

اسلامی ضمن تبریک این موفقیت به جامعۀ دیپلماسی و دریانوردی کشور خبر داد که نفتکش آدریان دریا (گریس ۱) آماده ترک منطقه جبل الطارق است.

عضو هیئت دولت دوازدهم این پیروزی را در مقابل دولت انگلیس با شرایط پیش از انقلاب ایران در مواجهه با قدرت‌های جهان مقایسه کرد و گفت: باید خدای متعال را برای این عزت و توانمندی که ثمرۀ انقلاب است شاکر باشیم.

وی در ادامه اظهارات خود به طرح‌های وزارتخانه متبوعش برای توسعه پسکرانه‌ها پرداخت و تصریح کرد: مهمترین طرحی که وزارت راه و شهرسازی در دست اقدام دارد اجرای طرح توسعه سواحل مکران است.

اسلامی این طرح را یکی از اتفاقات نادر در تاریخ کشور اعلام کرد و افزود: ویژگی این طرح بزرگ این است که یک سند طراحی بلند مدت برای ظرفیت سرزمین و جمعیت داریم که در مکران اجرا می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه این طراحی بر اساس هدایت شورای عالی سواحل مکران دنبال می‌شود، خاطر نشان کرد: این طرح شامل دو منطقه بزرگ صنعتی در دو حوزه چابهار و جاسک خواهد بود و شهرهای جدیدی که پیرامون این طرح‌ها شکل خواهند گرفت را نیز دربر می‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول استراتژی ملی این است که صنایع آب‌بر به این منطقه هدایت شوند.

بزرگان کشور در رابطه با نفتکش انگلیسی تصمیم می‌گیرند

در ادامه جلسۀ پرسش و پاسخ مقامات ارشد دریایی کشور با خبرنگاران در حاشیۀ مراسم گرامی‌داشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسدران انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسشی در رابطه با نفتکش انگلیسی توقیف شده در آب‌های جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بزرگان کشور در رابطه با کشتی بریتانیایی تصمیم خواهند گرفت، اظهار کرد: توقیف این کشتی ارتباطی با توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق ندارد.

وی دلیل توقیف این نفتکش را سه تخلف محرز این کشتی در آب‌های سرزمینی ایران دانست و افزود: این تخلفات باید از سوی مراجع قضایی رسیدگی شود که از سوی قوه قضائیه در حال دنبال شدن است و نتیجه آن اعلام می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه در رابطه با پرسشی مبتنی بر اینکه آیا برای حرکت نفتکش ایرانی آدریان دریا (گریس ۱) نیاز به اعزام ناوگروه نیروی دریایی هست یا خیر، گفت: برای تأمین امنیت ضرورتی به اعزام ناگروه نیست.

دریادار حسین خانزادی تأکید کرد: آمادگی لحظه‌ای داریم تا هر زمان که لازم شد و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اراده کرد برای هر نقطه از دریاهای جهان ناوگروه اعزام کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آمریکا، انگلیس و رژیم صهونیستی منشا اصلی ناامنی در جهان هستند، تصریح کرد: الان زمان آن شده که آن‌ها آهن پاره‌های خود را از منطقه جمع کنند وگرنه حتماً خروج خفت‌باری را خواهند داشت.

۲۲۶۲۲۶

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا