بورسبورس اوراق

زیان انباشته شرکت‌های فرعی آتیه دماوند به ۱۶۱میلیارد تومان رسید

گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با نماد (واتی) در واقع یک شرکت هلدینگی است که فعالیت اصلی آن سرمایه‌گذاری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بانک صنعت و معدن در سال۱۳۸۱ شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند را تاسیس کرده و سهام شرکت‌های تابعه خود را به این شرکت انتقال داد.

سهامدار عمده این شرکت بانک صنعت و معدن بوده که ۶۶درصد سهام آن را در اختیار دارد.

این شرکت تا پایان سال مالی۹۷ در حدود ۲۲شرکت غیربورسی سرمایه‌گذاری کرده است.

سهام گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند در بازار دوم فرابورس معامله می‌شود که در ابتدای سال مالی منتهی به آذر ۹۷ با قیمت ۲۵۲۹ ریال به ازای هر سهم معامله می‌شده و در پایان همین سال مالی به قیمت ۱۷۲۳ ریال رسیده است.

براساس رتبه بندی و ارزیابی سازمان بورس و اوراق بهادار وضعیت رتبه بندی این شرکت از لحاظ امکان نقد شوندگی سهام و همچنین از نظر کیفیت اطلاعات و نحوه اطلاع رسانی دارای رتبه ۱۱۹ بین کل شرکتها و رتبه ۱۸ بین شرکت‌های هلدینگ بوده که بنظر چندان  هم مناسب نیست.

درحالیکه صورت سود و زیان شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند حاکی از سود خالص حدود ۱۳۱ میلیارد تومانی آن در پایان سال مالی ۹۷ است، اما صورت سود و زیان تلفیقی آن که عملکرد شرکت های تابعه را نیز در بر می‌گیرد دارای سود خالص حدود ۹۰ میلیارد تومانی است.

این درحالی است که شرکت اصلی حدود ۸۴۲ میلیارد تومان دارایی و مجموعه شرکت‌های اصلی و تابعه هم روی هم دارای ۱۲۸۰ میلیارد تومان دارایی هستند.

یعنی با وجود دارایی‌های بیشتر درشرکت های تابعه، سود تلفیقی بجای افزایش، حدود ۴۱ میلیارد تومان کاهش داشته است که این امرنشان دهنده آن است که بهره برداری از دارایی‌های شرکت چندان هم مناسب نیست.

با دقت در ترازنامه شرکت این نکته قابل توجه است که با وجود سرمایه ۴۵۰ میلیارد تومانی شرکت، حدود ۳۳۶ میلیارد تومان از دارایی های شرکت بصورت دریافتنی‌های تجاری کوتاه مدت و بلندمدت هستند، یعنی در واقع شرکت ۳۳۶ میلیارد تومان از اشخاص حقیقی و حقوقی طلب دارد.

نکته قابل توجه دیگر در صورت مالی این هلدینگ، ردیف مالیات بر درآمد است که عدد صفر جلوی آن قرار دارد.

نکته مهم دیگر، زیان انباشته شرکت‌های فرعی این هلدینگ از جمله صنایع نخ خمین، ریسندگی و بافندگی فومنات، آسیا بافت بیستون و ریسندگی خاور بوده که سر جمع مبلغی بالغ بر حدود ۱۶۱میلیارد تومان است که ۱۰۰میلیارد تومان از سرمایه آنها بیشتر است.

همچنین بر خلاف استانداردهای حسابداری، صورت‌های مالی ۱۰ شرکت فرعی شامل شرکت ریسندگی پوشش و شرکت‌های درحال تصفیه صنایع پوشش ایران، مخمل پوشش، نساجی غرب، تسهیلات بازرگانی صنعتی، خزرخز، چرم رخشان، بافته‌های فومنات و سیپورکس، مورد تلفیق قرار نگرفته است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا