امور زیربناییتعاون و اشتغال

۱۲۰هزار شغل برای روستائیان/جزییات طرح های آسمان و سحاب بنیاد برکت

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: ۱۲۰ هزار فرصت شغلی برای روستائیان در نظر گرفته می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، محمد امید یکشنبه شب در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: تا این لحظه و براساس آخرین آمار ۹ هزار میلیارد تومان از رقم کل ۱۸ هزار میلیارد تومانی که برای بخش توسعه و اشتغال روستایی در نظر گرفته شده بود جذب شده و ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن نیز به بانک‌ها ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: براساس آمار اعلامی بنگاه‌های اقتصادی ۲۱۰ هزار فرصت شغلی را می‌توان با ۹ هزار میلیارد تومان ایجاد کرد. البته از این رقم ۱۲۰ هزار فرصت شغلی را می‌توان قطعی دانست.

امید گفت: اگر همه مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان تأمین گردد قاعدتاً امکان ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در روستاها فراهم می‌شود.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری تصریح کرد: براساس آمار سال‌های ۹۴ تا ۹۶، سهم نرخ آمار اشتغال روستایی در سبد اشتغال از پنج درصد بیشتر نبوده است و این در حالیست که سال ۹۷، ۲۵ درصد اشتغال کشور به واسطه چنین طرحی در روستاها شکل گرفته است.

محمود عسگری آزاد رئیس هیأت مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز در سوی دیگر استودیو گفت: پول، چالش اصلی ما برای اشتغال روستایی نیست، البته پول عاملی برای حل مشکل است، اما نه به تنهایی. پس در بخش تحقیقات ستاد اجرایی فرمان امام، مدلی را برای توسعه روستایی طراحی کردیم؛ و در این مدل، روستائیان را به مسائل روستا حساس و برای رفع مشکلات از طریق روستائیان انگیزه ایجاد کردیم.

 عسگری آزاد افزود: این بار از طریق طرحی به نام آسمان، سعی کردیم بر عکس گذشته نگاهی از پایین به بالا داشته باشیم. در واقع این طرح را می‌توان طرح سرمایه گذاری مردمی عنوان کرد به گونه‌ای که روستائیان به شناخت ظرفیت‌ها و توانایی‌های درون روستایی می‌پردازند و برای رفع مسائل روستایی تلاش می‌کنند.

وی در ادامه برنامه گفت: سال قبل موفق به هدف گذاری سه هزار روستا و امسال حدود شش هزار روستا به منظور آموزش و ترویج اساس طرح آسمان شده ایم. در مرحله دوم تحت عنوان طرحی به نام «سحاب» یا همان سرمایه گذاری حمایتی اشتغال به منظور آموزش دهی اشتغال و سرمایه گذاری بر روی آن به سراغ روستائیان رفتیم. 

عسگری آزاد افزود: در این روش به شناسایی منابع و نیازمندی‌های اشتغال و همچنین اختصاص منابع مالی بانکی به روستائیان پرداختیم و تاکنون موفق شده ایم ۹ هزار طرح با ظرفیت اشتغال ۳۰ هزار نفر راه اندازی کنیم و البته امسال برای ۳۰ هزار طرح هدف گذاری کرده ایم که در امتداد آن بتوانیم ۹۰ هزار اشتغال زایی ایجاد کنیم.

محمد خالدی مدیرکل امور اقتصادی وزارت کشور نیز در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: در آیین نامه اجرایی قانون پیش بینی شد که ۴۵ درصد منابع به طرح‌های بخش کشاورزی ۱۰ درصد برای گردشگری، ۱۰ درصد به صنایع دستی، ۱۵ درصد به خدمات مربوط به مناطق روستایی ۱۰ درصد به طرح‌های صنایع کوچک و ۱۰ درصد هم به سرمایه در گردش شهر و روستاهای زیر ۱۰ هزار نفر اختصاص یابد.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی و اقتصاد کشور نیز گفت: بهره برداری از ظرفیت‌های موجود روستایی بهترین راه توسعه روستایی است.

 مهران برادران نصیری در ارتباط زنده تلفنی با استودیوی برنامه افزود: گاهی نباید به دنبال طراحی مدل‌های گوناگون و متنوع گشت و می‌توان تنها با رجوع به توانایی‌های موجود در محل بهترین بازدهی را دریافت کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار روستا در سراسر کشور برای ایجاد اشتغال وام دریافت می‌کنند.

 عسکری آزاد رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به اینکه رشد جمعیت در روستاها منفی است، گفت: سالانه هفت دهم درصد کاهش جمعیت در روستاها ثبت شده در صورتی که نرخ رشد جمعیت کشور حدود ۲ درصد است.

وی افزود: البته چنین روند منفی از حدود ۶۰ سال قبل آغاز شده و در سال ۱۳۳۵ از هر چهار نفر تنها یک نفر شهر نشین بوده، ولی حالا این روند برعکس شده و اگر با طرح‌های اشتغال زایی جلوی این روند گرفته نشود جمعیت ۲۶ درصدی روستایی کشور به حدود ۱۷ درصد می‌رسد.

امید معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در سوی دیگر این استودیو گفت: بخشی از کاهش جمعیت در روستاها به علت تبدیل روستا به شهر بوده است و عمدتاً علت مهاجرت به شهرها را نمی‌توان در این میان دخیل دانست حتی در برخی مواقع شاهد مهاجرت معکوس هم هستیم.

برادران نصیری نیز گفت: آماری مبنی بر مهاجرت معکوس از شهر به روستا ثبت نشده است و می‌توان ساخت و سازهای روستایی را عمدتاً به ویلا سازی تشبیه کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا