انرژی

افت رشد تقاضا برای نفت هنوز ادامه دارد

دو سازمان انرژی در جدیدترین گزارش‌های‌شان، چشم‌انداز تقاضا برای نفت خام را تنزل داده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا چشم انداز رشد تقاضا برای نفت خام را ۷۰ هزار بشکه در روز و آژانس بین‌المللی انرژی ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

در وهله نخست این آمار چندان قابل ملاحظه نیست با این حال نگاه دقیق‌تر نشان می‌دهد که این آمار نگرانی‌های رو به رشد درباره کندی رشد تقاضای جهانی برای نفت را تقویت می‌کند.

همچنین بخوانید

مشکل مثل همیشه مربوط به فرضیات است. جولیان لی، تحلیلگر بلومبرگ در مقاله‌ای به این موضوع اشاره کرده که چطور بازبینی‌های نزولی اکنون مدتی است که در جریان است زیرا آمار تقاضای واقعی جایگزین پیش‌بینی‌های انجام شده بر مبنای مدل‌های پیش‌بینی، می‌شوند.

در اینجا تغییرات قابل توجه نیست و به میزان ۷۰ هزار بشکه در روز است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی برآوردشان از رشد تقاضا در سه ماهه دوم امسال را در فاصله ژانویه تا ژوئن به میزان ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دادند. در ژانویه رشد تقاضا برای نفت در سه ماهه دوم حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز برآورد شده بود و در ژوئن که آمار تقاضای واقعی منتشر شد، این رقم به ۷۰۰ هزار بشکه در روز بازبینی شد.

هر آژانسی که درباره عوامل عرضه و تقاضای یک کالا پیش‌بینی می‌کند ناچار است چندین فرضیه را طرح کند. این اطلاعات هرگز کامل نیستند و بازارها همچون مسائل ژئوپلیتیکی پویا هستند. در مورد نفت خام، یکی از فرضیاتی که اشتباه از آب درآمد درباره جنگ تجاری آمریکا و چین بود.

در بهار به نظر می‌رسید اوضاع رو به بهبود است و مقامات واشنگتن از نزدیک شدن به توافق با چین خبر می‌دادند. سپس دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا درباره این که مذاکرات طولانی شده است به توییت پرداخت و تهدید کرد دور دیگری از تحریم‌ها را اعمال خواهد کرد. این تهدیدات علاوه بر ماجرای شرکت هواوی بود که به بهبود روابط دوجانبه کمکی نکرد. پکن به نوبه خود واکنش نشان داد و در ماه میلادی جاری تنش‌ها میان دو کشور شدت گرفت. اکنون که بانک مرکزی چین اجازه داده است ارزش یوان به رکورد پایین کم سابقه ای در برابر دلار آمریکا سقوط کند، صحبت از جنگ ارزی است.

گاهی یک فرضیه اشتباه باعث می شود پیش‌بینی‌ها درباره عوامل عرضه و تقاضا درست نباشد و این موضوع درباره رشد تقاضا برای نفت صدق می‌کند. جنگ تجاری آمریکا و چین دلیل ذکر شده از سوی اقتصاددان‌هایی بود که در نظرسنجی موسسه اقتصادی Ifo آلمان آهسته شدن روند رشد اقتصاد جهانی را پیش‌بینی کردند.

کلمنز فوئست، رییس موسسه Ifo اظهار کرده است که کارشناسان ضعیف شدن قابل توجه رشد تجارت جهان را پیش‌بینی می‌کنند. شرکت کنندگان در نظرسنجی مصرف خصوصی ضعیف‌تر، فعالیت سرمایه گذاری کمتر و کاهش نرخ‌های بهره کوتاه مدت و بلندمدت را انتظار دارند.

این نشان می‌دهد که بازبینی نزولی رشد تقاضا ادامه خواهد داشت و این بازبینی صعودی نمی‌شود مگر این که معجزه ای در روابط میان پکن و واشنگتن صورت بگیرد. همچنین صحبتهایی درباره کاهش بیشتر تولید اوپک مطرح شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوپک هر بار که قیمت نفت پایین رفته است به کاهش جدید تولید و کاهش بیشتر تولید اشاره کرده است. با این حال چنین اقدامی در حال حاضر که کاهش تولید نفت تمدید شده و به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا بسیار بالاتر از میزان توافق شده بوده است ممکن است به معنای آن باشد که وضعیت تقاضا حتی از آنچه که توسط آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا بازبینی شده، وخیم‌تر است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا