امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیش‌بینی تامین ۶۰ درصد نیاز صنایع نساجی کشور با پنبه تولید داخل

مجری طرح پنبه کشور پیش بینی کرد: با تحقق برنامه تولید ۲۲۸ هزار تن وش پنبه در سال جاری، ۶۰ درصد نیاز صنایع نساجی کشور از پنبه داخلی تامین شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیم هزارجریبی با تاکید بر اینکه برای کشت پنبه در سال جاری ۸۲ هزار هکتار برنامه ریزی شده بود، افزود: ۹۰ هزار و ۲۵۰ هکتار پنبه به زیر کشت رفته که ۱۰ درصد از برنامه اعلام شده، بیشتر است.

وی ادامه داد: سال گذشته سطح زیر کشت این محصول ۷۰ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که امسال ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم.

هزارجریبی تصریح کرد: پیش بینی می شود با توجه به افزایش سطح زیر کشت و با حصول عملکرد ۲۵۳۰ کیلوگرم وش در واحد سطح، برنامه تولید ۲۲۸ هزار تن وش پنبه به طور کامل تحقق پیدا کند.

مجری طرح پنبه ادامه داد: سطح زیر کشت استان گلستان ۴۸ درصد و استان اردبیل ۱۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، گفت: این استان‌ها از استاهای مورد هدف برای افزایش سطح زیر کشت هستند.

وی افزود: استان‌های عمده سطح زیر کشت این محصول را خراسان رضوی با ۲۴ هزار و ۵۲۰ هکتار و فارس با ۱۷ هزار و ۹۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: پس از این دو استان، استان‌های گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، خراسان جنوبی بیشترین میزان سطح زیر کشت این محصول را داشته اند.

هزارجریبی با بیان اینکه از وش پنبه پس از تصفیه و تبدیل آن به الیاف در صنایع نساجی استفاده می شود، گفت: پیش بینی می شود در سال جاری حدود ۶۰ درصد نیاز کشور در این زمینه تامین شود که این میزان در سال گذشته ۴۵ درصد بوده است.

مجری طرح پنبه کشور با تاکید بر اینکه در کنار افزایش عملکرد به دنبال افزایش بهره وری آب نیز هستیم، افزود: برای این منظور سیاست های کشت مستقیم، توسعه کشت نشایی، استفاده از سیستم های ابیاری قطره‌ ای و استفاده از ارقام زودرس از مهمترین برنامه های در راستای افزایش بهره وری آب در پنبه انجام می شود.

هزارجریبی با ابراز امیدواری درباره روند مناسب بازار خرید پنبه در سال گذشته، گفت: در سال ۹۷ نیازی به حضور دولت برای خرید تضمینی این محصول وجود نداشته و کارخانه های پنبه‌پاک‌کنی و صنایع نساجی تمامی محصولات کشاورزان را خریداری کرده بودند.

وی تصریح کرد: امید می‌رود در سال جاری نیز رونق بازار پنبه ادامه داشته باشد و این رونق سبب ایجاد امید در دل پنبه کاران و افزایش سطح زیر کشت این محصول شده است.

هزارجریبی در خصوص پرداخت تسهیلات به پنبه‌کاران نیز گفت: تسهیلات برای کاشت، داشت و برداشت این محصول با معرفی کشاورزان توسط سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به بانک عامل پرداخت می‌شود و کشاورزان نیازی به سپرده‌گذاری برای دریافت تسهیلات در بانک عامل ندارند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا