صنعت، معدن، تجارت

سامانه امتا را بهتر بشناسید

نشست رسانه ای در خصوص سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) دیروز دوشنبه ۲۸مرداد در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در این نشست، ابتدا آقای امیری، سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها، به بیان کلیاتی در خصوص احراز هویت، علت نیازمندی به آن و ذی نفعان مربوطه و نیز تاریخچه فعالیت مرکز در این حوزه پرداخت و در خصوص دغدغه های کسب و کارهای الکترونیکی، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و سازمان های نظارتی در زمینه احراز مشتریان توضیحاتی را ارائه نمود. البته نشست حاضر بر اساس پیگیری برخی از ذی نفعان مذکور تنظیم و برگزار گردید ولی علیرغم دعوت رسمی از آنها جهت شرکت در این نشست، در این نشست حضور نیافتند.

در ادامه، آقای نورالدینی مدیر سامانه امتا با اشاره به اهداف اساسی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در همراهی با کسب و کارهای الکترونیکی و توجه به دغدغه های آنها، به تشریح ماهیت سامانه و کارکردهای آن پرداخت که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پی توجه به دغدغه کسب و کارهای الکترونیکی در خصوص احراز مشتریان و همچنین صیانت از حقوق مشتریان، وارد این موضوع شد و با بررسی مکانیزم های اجرایی کشورهای مختلف در این خصوص، به راه اندازی سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) پرداخت و در واقع، رویکرد این مرکز در این زمینه عبارتست از تعامل پایدار با تمامی ذی نفعان و توسعه سامانه مبتنی بر نیازهای آنها می باشد.

سامانه امتا، با هدف رفع نیاز کسب و کارهای الکترونیکی در خصوص شناسایی و احراز مشتریان خود و همچنین تسهیل فرآیند تعامل مشتریان با کسب و کارها در بستری امن طراحی و پیاده سازی شده و در واقع، خاستگاه اصلی این سامانه، نیازی بود که کسب و کارهای الکترونیکی داشتند و مشکلات به وجود آمده در بسترهای آگهی الکترونیکی در ماه ‌های اخیر و ایجاد التهاب در فضای عمومی کشور، این مرکز را برآن داشت که در کوتاه ‌ترین زمان ممکن سامانه را در اختیار مشتریان و کسب ‌و کارها قرار دهد.

در ادامه، آقای امیری به پاسخگویی سوالات مطروحه خبرنگاران مبتنی بر دغدغه های کسب و کارها پرداخت که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

– آیا استفاده از سامانه امتا اجباریست؟

استفاده از سامانه امتا اجباری نیست و در واقع، هدف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در زمان مطالعه و طراحی این سامانه، رفع نیاز کسب و کارها در احراز هویت و صلاحیت مشتریان و همچنین فراهم ساختن امکان دسترسی به اطلاعاتی نظیر اعتبار مالی و سوء پیشینه به عنوان سرویسی ارزش افزوده بوده است. البته این امکان وجود دارد که نهاد یا سازمانی بالادستی، احراز هویت را در برخی از کسب و کارها بنابر دلائلی الزامی نماید ولی مرکز در این مسأله نقشی ندارد و بلکه سامانه امتا، صرفاً ابزاریست در کنار سایر ابزارهای احراز هویت که می تواند ارائه خدمت نماید.

– مزایای سامانه امتا چیست؟

از جمله مزایای این سامانه می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

الف. روی اینترنت، قابلیت دریافت Open API آن وجود دارد در حالیکه این گزینه برای سایر سرویس ها (نظیر شاهکار) به راحتی در دسترس نیست.

ب. دسترسی به اطلاعات مشتریان و سطح آن، فقط با اجازه خود آنها امکانپذیر است.

پ. برخورداری از سطح بندی جهت اعتبارسنجی و احراز هویت که حداقل آن، کد ملی و شماره تلفن همراه می باشد.

ت. امتا، در کنار احراز هویت، بر احراز صلاحیت و احراز سایر اطلاعات ارزش افزوده مشتریان تمرکز دارد.

ث. سامانه امتا، راهکاری ارائه شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مبتنی بر رفع نیاز فعلی کسب و کارهای الکترونیکی است و جنبه حاکمیتی داشتن مرکز باعث تسهیل و تسریع در کسب استعلام های مختلف از دستگاه ها می باشد.

چ. در چشم انداز سامانه امتا دیده شده است که در بستر یک شبکه توزیع شده، با حضور سامانه های احراز هویت دیگر ارائه خدمت نماید.

– آیا دسترسی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به اطلاعات مشتریان کسب و کارها، دارای تبعاتی نظیر احتمال بهره گیری تجاری از داده ها نمی باشد؟

در این زمینه چندین راه حل وجود دارد نظیر رمزگزاری روی داده های کسب و کارها توسط خودشان و با امضای خودشان به گونه ای که جهت دسترسی مرکز به اطلاعات مذکور، نیاز به رمزگشایی توسط خود کسب و کارهاست.

البته، راهکارها در حال جمع بندی می باشند و تا یک ماه آینده قطعی خواهند شد که بلافاصله اطلاع رسانی خواهد شد.

– آیا استفاده از سامانه امتا هزینه دارد؟

در حال حاضر، سرویس های پایه سامانه امتا رایگان است ولی برای ردیافت استعلام های اطلاعات ارزش افزوده، هزینه هایی را سرویس های فراهم کننده دریافت می کنند این هزینه ها باید از سوی سرویس گیرندگان پرداخت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا