انرژی

تشریح جدیدترین وضعیت برق‌رسانی به روستاها

سخنگوی صنعت برق جدیدترین وضعیت برق‌رسانی به روستاها را تشریح کرد و گفت: تعداد روستاهای برق‌دار قبل از انقلاب ۴۰۰۰ روستا بوده که طبق جدیدترین آمار به ۵۷ هزار روستا رسیده است.

مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار برق‌دار هستند، اظهار کرد: در سال‌های بعد از انقلاب به طور متوسط هر روز چهار روستا برق‌دار شده است. تعداد روستاهای برق‌دار قبل از انقلاب ۴۰۰۰ روستا بوده که طبق جدیدترین آمار  به ۵۷ هزار روستا رسیده است. باید برخی اقدامات در این راستا انجام شود. برای مثال توسعه و نوسازی روستاهایی که برق‌دار هستند. برق‌رسانی به برخی روستاها به شیوه‌هایی صورت گرفته است که شاید به اصلاح نیاز داشته باشد. طرح‌های هادی در روستا اجرا شده است. تیر برق‌ها وسط خیابان است که باید جابه‌جا شوند. این اقدامات نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵۰ روستا با نیروی خورشیدی برق‌دار شده‌اند، گفت: دسترسی این مناطق از شبکه برق دور است.تعرفه برق، روستایی و ارزان‌ترین تعرفه است. به طور کلی حدود ۳۶ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۱ میلیون مشترک خانگی هستند و ۱۳ میلیون زیر ۲۰۰ کیلووات ساعت در تابستان مصرف می‌کنند.

همچنین بخوانید

به گفته سخنگوی صنعت برق، ۷۰۰ روستای کددار پنج خانواری در کشور وجود دارد که برق ندارند و از این تعداد به ۲۰۰ روستا تا پایان سال برق‌رسانی می‌شود.

۹۹.۷ درصد از جمعیت کشور برق‌دار هستند

بر اساس این گزارش، به طور کلی ۲۱ میلیون نفر از جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند که ۲۶ درصد جمعیت ایران را به خود اختصاص داده‌اند. آمارها حاکی است که حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر شبکه برق در حوزه شرکت‌های توزیع ایجاد شده است. ۳۲ درصد شبکه کشور برای برق‌رسانی به روستاها ایجاد شده است و در حال حاضر ۵۷ هزار و ۳۰۰ روستا با ۴.۵ میلیون خانوار از برق برخوردار هستند، به عبارت دیگر در چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر هفته ۲۵ روستای کشور برق‌دار شده است. هم اکنون ۹۹.۷ درصد از جمعیت شهری و روستایی کشور از نعمت برق برخوردار هستند.

طبق جدیدترین آمار ، تا پایان تیرماه سال جاری ۵۷ هزار و ۲۸۰ روستا برق‌دار شده‌اند. بر این اساس تعداد خانوارهای برق‌دار شده تا پایان تیرماه سال جاری چهار میلیون و ۵۰۰ هزار و ۲۵۰ است. شبکه فشار متوسط روستایی تا پایان مدت مذکور ۱۴۵ هزار و ۸۹۴ و ۹۴ و شبکه فشار ضعیف روستایی نیز صد هزار و ۲۳۴ کیلومتر است. مقایسه آمار برق‌رسانی به روستاها در تیرماه سال جاری نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ حاکی از آن است که وضعیت برق روستایی کشور تا پایان تیرماه نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ تغییری نداشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا