بین الملل

اروپا دچار رکود اقتصادی می‌شود

یک اقتصاددان شانس وقوع رکود اقتصادی در منطقه یورو را ۷۰ درصد دانست.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از یاهو فاینانس، محمد الریان، اقتصاد دان ارشد موسسه بیمه ای ” آلیانتس” آلمان با اشاره به کاهش محسوس نرخ رشد کشورهای اروپایی در ماه های اخیر گفت که منطقه یورو اکنون بر لبه پرتگاه قرار گرفته است. وی افزود: نه تنها در منطقه یورو بلکه هر پنج اقتصاد بزرگ اروپایی دارای مشکلات خود هستند. در واقع هیچ پیشرفتی محسوسی ایجاد نشده است و سیاست قاطع تقویت رشد نیز مشاهده نشده است.

این اظهارات تنها کمی پس از آن بیان می‌شود که بانک مرکزی آلمان در گزارشی نسبت به تداوم رشد اقتصادی منفی این کشور هشدار داد. بزرگ ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال برای نخستین بار در طول یک دهه اخیر کوچک شد و رشد منفی ۰.۱ درصد را تجربه کرد. با این حال بانک مرکزی آلمان هشدار داده است که به دلیل پا برجا بودن مشکلات به ویژه در بخش صنعت، خطر تداوم رشد منفی در فصل‌های بعدی نیز وجود دارد.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر مساله چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مساله ای است که به ابعاد نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی اروپا دامن زده است. نشریه ساندی تایمز با استناد به اسناد محرمانه گزارش کرده است که احتمال بروز قحطی مواد غذایی و سوختی در انگلیس در صورتی که این کشور بدون توافق مشخص اتحادیه اروپا را ترک کند، وجود دارد.

الریان با اشاره به بحران در ایتالیا نیز می‌گوید: اختلاف بین دولت ائتلافی این کشور بسیار زیاد است و مساله بدهی و بودجه به یک اختلاف اساسی بن این کشور و اتحادیه اروپا تبدیل شده است. رشد اقتصادی ایتالیا سال‌ها است که در حال درجا زدن است و چشم‌انداز روشنی برای تقویت این رشد وجود ندارد.

وی افزود: هر پنج اقتصاد بزرگ اروپایی رشد زیر یک درصد داشتند که ناامید کننده بود، آلمان و ایتالیا نیز رشد منفی و صفر درصدی را تجربه کردند.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا