انرژی

جدیدترین تدبیر تامین آب شرب پایتخت‌نشینان در صورت وقوع زلزله

در صورت وقوع زلزله تامین آب شرب پایتخت‌نشینان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا مسئولان همواره در پی راه حلی بوده‌اند تا بتوانند آب شرب پایتخت نشینان را در چنین شرایطی تامین کنند و جدیدترین تدبیر آنها از ساختن پنج مخزن اضطراری فولادی به حجم ۵۰۰ مترمکعب حکایت دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اقدامات متعددی برای تامین آب استان تهران در زمان وقوع زلزله صورت گرفته و تاکنون چند مخزن آبرسانی اضطراری به بهره‌برداری رسیده است. طبق آخرین آمار حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب مخزن آب در تهران وجود دارد که اگر بتوان کاری انجام داد تا آب از این مخازن خارج نشوند، کار بزرگی صورت گرفته است. برای این منظور شیرهای قطع سریع آب روی کل مخازن تهران نصب شده است که به هنگام وقوع زلزله به سرعت این سیستم عمل می‌کند و آبی از داخل مخازن خارج نمی‌شود که این مساله می‌تواند در تامین آب کمک رسان باشد.

البته گفته می‌شود در سه روز اول وقوع حادثه تامین آب شرب عملا غیرممکن است به همین دلیل براساس مطالعات سه ساله در ۳۰۸ نقطه تهران نقاطی مشخص شد تا برای هر نفر در وقوع حادثه ۱۰ لیتر آب شرب بهداشتی تامین شود.در نهایت در ۳۰ خردادماه دو سال پیش بود که اولین مخزن آبرسانی اضطراری کشور در تهران به بهره‌برداری رسید و هدف گذاری شد که در همان سال ۳۰ مخزن و در سال‌های بعد ۳۰۰ مخزن آبرسانی اضطراری در پارک‌ها و فضای سبز ایجاد شود.

همچنین بخوانید

نصب دریچه قطع اضطراری آب

پس از بهره‌برداری از نخستین مخزن اعلام شد به منظور تامین آب تهران در زمان زلزله برنامه‌ای در نظر گرفته شده که روی ۸۰ مخزن آب تهران به ظرفیت دو میلیون مترمکعب دریچه قطع اضطراری آب وصل شود. این مساله موجب می‌شود تا آب درون لوله‌ها در زمان زلزله جریان پیدا نکند که با توجه به شکستگی لوله‌ها این موضوع می‌تواند از آسیب رسیدن به منازل و سازه‌های دیگر جلوگیری کند.در زمان لرزش براساس درجه‌ای که تعریف شده این سیستم عمل می‌کند و جلوی خروج آب از مخزن را می‌گیرد. گفتنی است که سیستم برق اضطراری نیز برای مخازن در نظر گرفته شده است.

تصویب طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران

همچنین حدود یک سال پیش بود که اعضای شورای شهر تهران با رأی خود لایحه طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران برای زلزله را تصویب و اعلام کردند آبفا باید ۳۷۴ مخزن تامین آب اضطراری شهر تهران را در محلات مختلف نصب کند. همچنین شرکت آبفا متعهد است با همکاری وزارت بهداشت در محوطه ۱۰ بیمارستان اولویت دار مخزن ذخیره آب به حجم ۱۰۰ متر مکعب نصب کند و همچنین باید با همکاری شهرداری و تشکل‌های مردم نهاد از ظرفیت‌های موجود سازمان‌های مردمی و شورایاری‌ها استفاده کند و نسبت به آموزش و بکارگیری گروه‌های داوطلب مردمی تحت عنوان «میرآب» اقدام کند. همچنین شهرداری موظف است در بازه زمانی پنج سال برنامه تجهیز ایستگاه‌های آتش نشانی موجود دارای قابلیت ذخیره آب اضطراری را مشخص کند و این در حالیست که شهرداری تهران می‌بایست هر شش ماه یکبار گزارش اجرای این مصوبه را به شورای شهر تهران ارائه کند.

ساخت پنج مخزن اضطراری فولادی

بر اساس این گزارش، طبق آخرین اخبار به منظور تامین آب شرب شهروندان تهرانی در زمان بحران ناشی از زلزله تا پایان امسال پنج مخزن اضطراری فولادی به حجم ۵۰۰ متر مکعب در آبفای منطقه ۵ شهر تهران ساخته می‌شود. به گفته کوروش لطفی- معاون فنی و مهندسی آبفای منطقه ۵ شهر تهران- به نقل از شرکت اب و فاضلاب استان تهران- در ادامه تصمیمات ستاد بحران برای ساخت ۳۷۴ مخزن در سطح شهر تهران، مخازنی به طول ۱۴ متر و قطر ۳ متر و با حجم ۱۰۰ متر مکعب در پنج نقطه تعیین‌شده در محدوده آبفای منطقه ۵ در دستور کار گرفته است. جانمایی این مخازن در بوستان‌های رازی در منطقه ۱۱، رضوان در منطقه ۱۰، هادی در منطقه ۱۷ و بوستان‌های ولیعصر و مینا در منطقه ۱۸ شهرداری تعیین شده است.

به گفته وی، مخازن اضطراری آب امکان تامین سه لیتر آب در روز به ازای هر نفر را برای سه روز اول پس از بحران فراهم می‌کند. با پایان این طرح در مواقع بحران، آب ۵۴ هزار و ۴۰۴ نفر از شهروندان زیر پوشش آبفای منطقه ۵ شهر تهران تامین می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا