صنعت، معدن، تجارتمعدن

ذخایر مکشوفه ۶۰ میلیارد تنی معدنی در ایران

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: میزان ذخایر کشف شده معادن در کشور امروز به مرز ۶۰ میلیارد تن رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سعید باستانی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با محوریت توجه بیشتر به سرمایه‌گذاران ایرانی و پیشگیری از خام فروشی در حوزه سنگ های تزئینی افزود: متاسفانه سالانه کمتر از ۴۵۰ میلیون تن (پنج درصد) انواع مواد معدنی در کشور تولید و استخراج می شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا حوزه مورد نظر رشد کافی نداشته است، اظهارداشت: این موضوع دلائل متعددی دارد که بحث استعلام از جمله این موارد است.

همچنین بخوانید

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بطورکلی در قانون یک واژه ای وجودارد به نام استعلام متاسفانه از این واژه تفسیر نادرستی در کشور شده است.

وی افزود: شوربختانه در طول سنوات گذشته یکسری اتفاقاتی افتاده که تعداد استعلام ها زیاد شده است.

باستانی تصریح کرد: افزایش تعداد استعلام و همینطور طولانی شدن فرآیند صدور استعلام ها به لحاظ اجرایی این آفت بزرگ در کشور محسوب می شود که باید با ساز و کارهای مشخص این روند کاهش یابد.

وی ضمن اشاره به اینکه استعلام و تعداد استعلام دو موضوع جدا از هم هستند، گفت: واقع مطلب اینکه در بحث استعلام ها هیچ کس حق ندارد مانع از کار شود مفهوم این واژه در کشور غلط جا افتاده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: استعلام باب استفعال است به مفهوم اینکه دستگاه ها و سازمان ها وضعیت موجود مکان مورد نظر برای اجرای پروژه را اعلام کنند نه اینکه مجوز صادر کنندیا نکنند.

وی اظهارداشت: برای نمونه قرار بر اینکه یک واحد فولادی و پتروشیمی در یک نقطه ای از کشور احداث شود برای انجام چنین کاری باید یکسری استعلام از دستگاه های مختلف به ویژه منابع طبیعی صورت گیرد تا شرایط مکان مورد نظر را برای اجرای پروژه اعلام کنند سپس دستگاه اصلی باید بر اساس استعلام های موجود کار خود را با رعایت اصول مربوطه انجام دهد.

باستانی در ادامه یادآورشد: متاسفانه در استعلام ها نوشته می شود مجاز به اجرای پروژه نمی باشد دستگاه اجرایی به هیچ وجه حق ندارد چنین چیزی بنویسد فقط باید وضعیت موجود را مشخص و اعلام کند و سرمایه گذار در راستای اجرای پروژه بر اساس وضعیت موجود باید اقدامات متناسب را انجام داده یا به نوعی خود را با شرایط موجود وفق دهد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا