اقتصاد کلان

فرار ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مالیات در مشاغل

یک کارشناس اقتصادی از فرار ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مالیاتی در حوزه مشاغل و افراد در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید احسان حسینی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: درآمدهای مالیاتی یکی از راهکارهای اساسی جبران کسری بودجه دولت است.

وی اظهارداشت: مالیات از حیث درآمدی به سه بخش «شرکت ها»، «مشاغل و افراد» و «حقوق و دستمزد» تقسیم می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: طبق آمار بخش مشاغل و افراد در ۳۶ درصد از مجموع جی.دی. پی کشور سهم دارند و باید به همین میزان نیزدر بحث درآمدهای مالیاتی سهیم باشند در حالیکه تنها شش درصد سهم دارند.

وی افزود: دهک های پائین جامعه بصورت تمام و کمال مالیات خود را پرداخت اما برخی از مشاغل پردرآمد مانند پزشکان، وکلا، طلافروشان، آهن فروشان و غیره به دلیل نبود شفافیت در برابر پرداخت مالیات مقاومت می کنند.

حسینی اظهارداشت: ایراد اساسی کار مربوط به شیوه اخذ مالیات است که باید این روش مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

وی گفت: هم اکنون دریافت مالیات در بخش حقوق و دستمزد بصورت سیستمی اما در بخش مشاغل و افراد بصورت سنتی و ممیز محور انجام می شود که کم اظهاری، زد و بند، فساد و غیره در این حوزه بسیار زیاد است.

این کارشناس اقتصادی افزود: بودجه سال جاری کشور با ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بسته شده که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از این درآمد باید از محل فروش نفت خام تامین شود.

وی افزود: صادرات نفت کشور با توجه با اعمال تحریم ها و فشارهای بین المللی به زیر سه هزار بشکه در روز رسیده وبدون شک درآمد مورد نظر از محل فروش نفت حاصل نخواهد شددر ضمن بودجه با کسری مواجه می شود.

حسینی تصریح کرد: دولت برای تامین کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی راهکارهای چهارگانه ای همچون خصوصی سازی، فروش اوراق اسلامی، برداشت از صندوق توسعه ملی و استفاده از تنخواه ارائه داده است.

وی در ادامه یادآورشد: بطورکلی با نگاهی به این راهکارها باید گفت پیشنهادهای دولت از چاله درآمدن و به چاه افتادن است چون پایدار، اصولی و منطقی نیست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا