بین الملل

افزایش تعرفه‌ها و پایین آوردن نرخ ارز، اختلاف تجاری را حل نمی‌کند

صندوق بین‌المللی پول به رقبای درگیر در جنگ تجاری، آمریکا و چین، هشدار داد که افزایش تعرفه‌ها تنها به رشد اقتصاد جهانی صدمه می‌زند و دستکاری نرخ ارز هم کمکی به حل مشکلات آنها نمی‌کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، آی‌ام‌اف اعلام کرد: افزایش تعرفه‌های دو طرف نمی‌تواند تجمع ناموازنه‌های تجاری را کاهش دهد.

صندوق بین المللی پول در ادامه بیانه خود می‌گوید: وضع تعرفه بر واردات کشورها باعث کاهش نرخ ارز آنها می‌شود و اتهامات اخیری که آمریکا بر علیه چین وارد کرده است، در واقع بی‌فایده هستند. تعرفه‌های واردات چین به  آمریکا حدود ۱۰ درصد افزایش یافته‌اند، در حالی که تحت فشار این تعرفه‌ها و وضعیت نامعین تجاری، ارزش یوآن چین هم به همین میزان، یعنی حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.  

در این بیانیه آمده است: واردکنندگان و مصرف‌کنندگان آمریکایی بار ناشی از تعرفه‌ها را به دوش می‌کشند. به این ترتیب صندوق از دو طرف می‌خواهد که راه‌های دیگری برای حل مشکلات خود پیدا کنند، زیرا تعرفه‌ها فقط باعث این می‌شوند که جریان‌های تجاری به کشورهای دیگری منحرف شوند. به جای آن، دوکشور باید به اقتصاد کلان و منابع ساختاری نابرابری‌های تجاری خود توجه بیشتری کنند.  

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا