انرژی

تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا، قیمت نفت را کاهش داد

افزایش تعرفه‌های واردات نفت خام آمریکا که برای نخستین بار توسط چین اعمال شد، قیمت نفت را تا چهار درصد کاهش داد و به کمترین میزان در دو هفته اخیر رساند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز جمعه چین در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه‌های واردات  ۷۵ میلیارد محصولات آمریکایی را افزایش داد که بعد از آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز از تمامی شرکت‌های آمریکایی فعال در بازار چین درخواست کرد که هرچه زودتر خاک این کشور را ترک کرده و فعالیت‌های خود را در آن خاتمه دهند.

ترامپ همچنین در ادامه اظهارات خود در این خصوص گفت اول اکتبر تعرفه های گمرکی واردات  ۲۵۰ میلیارد دلاراز کالاهای چینی را تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داد این در حالیست که این رقم تاکنون ۲۵ درصد بود. وی همچنین از افزایش تعرفه های واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی دیگر از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد خبر داد که قرار است تا ۱۵ دسامبر سال جاری میلادی اجرایی شود.

همچنین بخوانید

آتش جنگ تجاری میان چین و آمریکا که تقریبا از سال گذشته آغاز شد، تبعات منفی متعددی برای اقتصاد جهان داشته است و موجب شده است تحلیلگران بارها درباره نرخ رشد اقتصاد جهانی هشدار دهند.

بر اساس گزارش رویترز، تشدید اختلافات و اقدامات تلافی جویانه چین و آمریکا که در اثر افزایش تعرفه‌های واردات محصولات آمریکایی موجب شده است که قیمت نفت حدودا چهار درصد کاهش پیدا کند و به کمترین میزان خود در دو هفته اخیر برسد.

پکن اعلام کرده است که این افزایش تعرفه‌های گمرکی شامل نفت خام آمریکا نیز می‌شود که از اول سپتامبر سال جاری میلادی به میزان پنج درصد اعمال خواهد شد.

در معاملات روز جمعه، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افزایش ۹ سنتی به ۶۰.۰۱ دلار رسید و نفت خام آمریکا نیز با افزایش ۳ سنتی به ازای ۵۵.۳۸ دلار معامله شد.

روند کاهشی قیمت نفت که روز گذشته تحت تاثیر اظهارات جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، متوقف شده بود حالا با انتشار خبر تشدید جنگ تجاری و اقدامات تلافی جویانه چین و ایالات متحده باری دیگر رو به کاهش رفت. بر اساس خبر CNBC، قیمت نفت خام برنت با ۰.۸ درصد یا ۵۰ سنت کاهش، در ۵۹.۴۰ دلار ایستاد و قیمت معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز با ۲.۱ درصد یا ۱.۱۸ دلار کاهش، در ۵۴.۱۷ دلار اعلام شد.

البته به گفته تحلیلگران بازار نفت، از آنجایی که ترامپ در اواخر روز جمعه این قانون افزایش تعرفه های گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد و بازار معاملات بسته بودند، تاثیر و تبعات منفی این اقدامات تلافی جویانه و جنجال برانگیز چین و آمریکا از ابتدای هفته جاری میلادی آغاز می شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا