امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

فاینانس ۱.۷میلیاردی چین برای احیای ۵۵۰ هزارهکتار از اراضی خوزستان

مدیرعامل موسسه جهاد نصر از تامین بخشی از اعتبار اجرای طرح احیای ۵۵۰ هزارهکتار از اراضی خوزستان از طریق فاینانس چین خبر داد و همچنین گفت که ریزگردها ۷۰ درصد منشا داخلی دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد جواد صالحی نژاد، مدیر عامل موسسه جهاد نصر امروز شنبه در نشستی خبری با بیان اینکه بخشی از منابع مالی طرح ۵۵٠ هزار هکتاری خوزستان از طریق فاینانس چین تامین می شود، اظهارداشت: میزان اعتباری که بر اساس این فاینانس توسط چین تامین خواهد شد ١.٧ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: اعتبار مورد بحث در بخش شبکه فرعی آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

صالحی نژاد با اشاره به اینکه پیش بینی می شود فاینانس با چین در سال ٩٩ به نتیجه برسد، اضافه کرد: از دو سال قبل برای سرمایه گذاری چین در طرح ۵۵٠ هزار هکتاری مذاکراتی انجام شد و اخیرا هم در همین زمینه  مسئولانی از این کشور به ایران آمدند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با بیان اینکه در حال حاضر برای فاینانس چین مجوز شورای اقتصاد را نیز دریافت کرده ایم، گفت: منبع دیگر تامین منابع مالی مرود نیاز طرح ۵۵۰ هزارهکتاری خوزستان و ایلام، صندوق توسعه ملی است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اجرای فاز ۲ طرح باید هر چه سریع تر آغاز شود، اضافه کرد: اجرای این طرح ۳۰۰ هزار اشتغال جدید ایجاد می کند  و ۱۶ هزار میلیارد تومان هم درآمد بیشتر نصیب کشاورزان می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین محصولات آنها را ۲.۵ میلیون تن افزایش می دهد. 

صالحی نژاد با بیان اینکه طرح ۵۵۰ هزارهکتاری در مساحتی بالغ بر ۲۵۵ هزارهکتار انجام شده و به پایان رسیده است، گفت: شبکه‌های فرعی آبیاری در سطح ۲۵۵ هزار هکتار و زهکشی زیرزمینی در سطح ۱۹۷ هزار هکتار انجام شده است. 

صالحی‌نژاد به سیل‌های اخیر منطقه جنوب کشور اشاره کرد و افزود: این سیل ها  تنها به ۱۰ درصد یعنی معادل ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های آماده شده طرح خسارت وارد کرده است ضمن اینکه اگر طرح اجرا نمی شد زمین های بیشتری در منطقه از بین می رفتند.

به گفته این مقام مسئول اجرای طرح ۵۵۰ هزارهکتاری در منطقه باعث افزایش ۳ میلیون تنی تولیدات شده است. 

منشا ۷۰ درصد ریزگردها داخلی است 

 صالحی نژاد  در بخش دیگری از سخنان خود به اقداماتی که در منطقه برای مقابله با ریزگردها انجام شده است اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که در این منطقه انجام شد، اثربخشی ریزگردها تا ۵۶ درصد کاهش یافته و مشکل تا حدودی برطرف شده است.

وی اضافه کرد: ۷۰ درصد منشا ریزگردها در منطقه داخلی و ۳۰ درصد خارجی است و امسال ۹۲ میلیارد تومان برای اجرای باقیمانده کانال‌های این منطقه تصویب شده  است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا