بانکبانک و بیمه

پرداخت وام به دانشجویان پیام نور/ ۲۰۰۰ میلیارد اموال مازاد بانک صادرات

مدیرعامل بانک صادرات با اعلام فروش ۸۸۰ میلیارد تومان از اموال مازاد این بانک از سال گذشته تاکنون تعداد اموال باقی‌مانده را ۱۸۱۷ رقبه به مبلغ حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حجت‌الله صیدی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه میان بانک صادرات ایران و دانشگاه پیام نور که صبح امروز (شنبه) در محل این بانک برگزار شد، با بیان این‌که مهم‌ترین ابزار توسعه آموزش است، اظهار کرد: وجه تشابه بانک صادرات و دانشگاه پیام نور گستردگی شبکه هر دو سازمان است که هم فعالیت‌های خارج از کشور و هم داخل کشور دانشگاه پیام نور قابل توجه و مایه افتخار است.

وی افزود: در تفاهم‌نامه با این دانشگاه هم پرداخت تسهیلات دانشگاهی و هم تسهیلاتی به اساتید و کارکنان در نظر گرفته شده و از سوی دیگر طرح‌های تشویقی برای دانشجویان و اساتید برتر و حافظان قرآن کریم نیز در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.

به گفته مدیرعامل بانک صادرات ایران، در فاز اول این تفاهم‌نامه مجموعا ۵۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که ۴۰۰۰ میلیارد ریال آن برای تسهیلات دانشجویی و مابقی برای سایر تسهیلات است.

صیدی با بیان این‌که این تفاهم‌نامه دوساله است، اظهار کرد: به محض این‌که بودجه به صندوق برگردد میزان تسهیلات تجدید می‌شود.

وی ادامه داد: دانشجویان باید فقط یکبار در طول دوره تحصیل خود به بانک مراجعه کرده و با تشکیل پرونده و معرفی یک ضامن معتبر مبلغ تسهیلات به حساب دانشگاه واریز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، براساس این تفاهم‌نامه که برای همه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور پیش‌بینی شده در مقطع کارشناسی تسهیلات به مبلغ یک میلیون تومان برای ۱۰ ترم با بازپرداخت ۶۰ ماهه و کارمزد ۱.۴ درصد، ارشد مبلغ ۲.۸ میلیون تومان برای پنج ترم با بازپرداخت ۳۰ ماهه و دوره دکتری مبلغ ۷.۵ برای ۹ ترم با بازپرداخت ۵۴ ماهه پرداخت می‌شود. همچنین وام قرض‌الحسنه برای حافظان قرآن کریم نیز تا سقف ۲۰ میلیون تومان قابل پرداخت خواهد بود و تسهیلاتی نیز برای اساتید و کارکنان در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر برپایه این تفاهم‌نامه علاوه بر دانشجویان ورودی جدید دانشجویانی که بدهی قبلی تسویه نشده به دانشگاه دارند مشمول استفاده از این طرح می‌شوند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص برنامه بهبود وضعیت مالی این بانک اظهار کرد: ما یک برنامه سه مرحله‌ای را در نظر گرفتیم که مرحله اول توقف روند افزایشی زیان انباشته بانک، دومین مرحله توقف زیاندهی بانک و مرحله سوم تغییر از وضعیت زیان به سوددهی بانک است.

صیدی با بیان این‌که اصلاح ساختار بانک مهم‌ترین اقدام در این فرآیند بود، تصریح کرد: با اصلاح ترکیب منابع و مصارف و کنترل هزینه‌ها توانستیم در تیرماه سال گذشته روند افزایشی زیان بانک را متوقف کرده و در پایان سال ۱۳۹۷ زیان بانک روند کاهشی به خود گرفت که امیدواریم در سال جاری به سودآوری پایدار برسیم.

وی ادامه داد: ما سه ماهه نخست جاری را با سود بستیم و امیدواریم بتوانیم در پایان شش ماهه سود بیشتری را محقق کنیم.

مدیرعامل بانک صادرات درباره زمان لازم برای اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی اظهار کرد: اجرای این طرح دو مرحله دارد که مرحله‌ی اول فاز روانی و مرحله دوم فاز فیزیکی آن است که هر کدام از این دو ممکن است حدود شش ماه زمان ببرد.

صیدی در ادامه در خصوص فروش اموال مازاد بانک صادرات خاطر نشان کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۸۸۰ میلیارد تومان از اموال مازاد بانک صادرات به فروش رفته و تعداد ۱۸۱۷ رقبه به مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده است.

به گفته وی، در حال حاضر ۶۳۴ رقبه از اموال بانک صادرات آماده فروش است و ۱۳۵۰ میلیارد تومان از کل اموال باقی‌مانده نیز قابلیت فروش دارند.

مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به اجرای طرح طراوت در این بانک در راستای رونق تولید، اظهار کرد: همکاران من این طرح را در پایان فروردین‌ماه نهایی کردند و توانستند از ابتدای اردیبهشت‌ماه آن را اجرایی کنیم که در این طرح نیز تاکنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص وجه به صنایعی از جمله خودروسازی، فولاد، پتروشیمی و دارویی و بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار به بنگاه‌های بخش تولید انجام شده است.

صیدی با بیان این‌که در حال حاضر بانک صادرات هیچ‌گونه بدهی به بانک مرکزی ندارد، گفت: ما در سال ۱۳۹۶ یک خط اعتباری برای تسهیلات تکلیفی و حمایتی از موسسه ثامن گرفته بودیم که به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و بخش اعظمی از اقساط آن را در موعد مقرر پرداخت کرده‌ایم و یک ریال نیز معوقه نداریم.

وی در ادامه در خصوص پیوستن این بانک به بازار متشکل ارزی گفت: ما در این مورد اعلام آمادگی کردیم و با توجه به این‌که راه‌اندازی این بازار در شرایط فعلی سیاستی بسیار درست است به این مجموعه خواهیم پیوست؛ بنابراین در این رابطه ما یکی از بانک‌های اصلی هستیم که به محض راه‌اندازی بازار نقش خود در آن را ایفا خواهیم کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا