خودروصنعت، معدن، تجارت

انتقاد از نحوه پاسخگویی خودروسازان به مشتریان

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: بدهی خودروسازان به بانک‌ها، قطعه سازان، تعهدات حاصل از پیش فروش خودرو و زیان انباشته آنها حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص مشکلات و ابهامات حوزه صنعت خودروی کشور، گفت: سال هاست که هیچ نظارتی بر صنعت خودروسازی کشور انجام نمی شود. نحوه پاسخگویی به مشتریان، تامین حقوق مصرف کننده، کیفیت خودرو، مصرف زیاد و … از جمله مواردی است که طی این سال‌ها نارضایتی مردم را در پی داشته است.

وی تصریح کرد: طراحی صندوق عقب ۲۰۶ در دهه ۸۰ حدود ۲۵۰ میلیون دلار هزینه داشته که طبق نظر کارشناسان با این مبلغ در آن زمان می شد یک خط تولید کامل را  طراحی کرد که به دلیل وجود کارهای غیر کارشناسی، عدم تدبیر و نظارت و سوء مدیریت شاهد تخلفات گوناگون و ناکارآمدی  این صنعت و عقب افتادگی آن نسبت به صنعت مشابه در کشورهای دیگر هستیم.

همچنین بخوانید

پارسایی با بیان اینکه برای طراحی سمند در دهه ۷۰ که آن زمان نرخ ارز ۴۰۰ تومان بود ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شد، افزود: چند سال پیش طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی تصویب شد اما هرگز به نتیجه نرسید، حتی در مجلس ششم گزارشی از وضعیت صنعت خودرو گردآوری شده بود که متاسفانه اجازه قرائت آن داده نشد،  این اقدامات نشان دهنده مشکلات بسیار در صنعت خودروسازی  است.

خودروسازان بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان بدهی دارند

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بدهی خودروسازان به بانک‌ها، قطعه سازان، تعهدات حاصل از پیش فروش خودرو و زیان انباشته آنها حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که این امر گویای این حقیقت است که صنعت خودروسازی کشور به صورت خودمختار تصمیم کرده و عمل می کرد.

تا زمانی که فضای رقابتی ایجاد نشود، شرایط بهبود نمی یابد، تولید هر کالایی در هر جایی اگر انحصاری باشد تولیدکننده دیگر نیازی به پیشرفت و ترقی آن نمی بیند زیرا بازار را به طور دائم در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که فضای رقابتی ایجاد نشود، شرایط بهبود نمی‌یابد، افزود: در صورت تولید کالای  انحصاری، تولیدکننده دیگر نیازی به پیشرفت و ترقی آن احساس نمی‌کند زیرا بازار را به طور دائم در اختیار دارد. فضا باید رقابتی شود در غیر این صورت امید چندانی به رونق صنعت خودروسازی نیست.

افزایش قیمت در مقابل کاهش کیفیت

وی با اشاره به اینکه ما هر روزه شاهد این هستیم که امکانات، کیفیت و آپشن خودروها کم و قیمت شان افزایش پیدا می کند افزود: وارد کردن تکنولوژی روز دنیا و رفع ممنوعیت واردات خودرو، ایجاد فضای رقابتی و پاسخگو کردن خودروسازان در مقابل کیفیت و امنیت خودرو، از الزامات است.

واردات خودرو به تولید داخلی  لطمه نمی زند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: بنده ۱۰۰ درصد مخالف این نظر هستم که واردات خودرو به تولید کشور لطمه وارد می کند چرا که روزانه مصرف ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور ما در هیچ جای دنیا وجود ندارد که دلیل اصلی آن بالا بودن مصرف سوخت خودروهای داخلی است، دولت سالیانه مجبور به پرداخت میلیاردها تومان یارانه می شود که از طرفی این مسئله باعث افزایش آلودگی شده و از سوی دیگر تلفات جاده ای نیز بالا رفته است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا