امور زیربناییتعاون و اشتغال

۲۵ درصد مشاوران املاک در تهران تحصیلات دانشگاهی مرتبط دارند

رئیس مرکز علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک از تحصیل بیش از ۴۵۰۰ نفر در این مرکز و اشتغال ۹۰ درصد فارغ التحصیلان آن در حوزه مشاوران املاک خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد علی عباس زاده امروز در نشست خبری درباره فعالیت های آموزشی مشاوران املاک و همچنین اقدامات انجام شده در مرکز علمی کاربردی این اتحادیه گفت: در قانون نظام صنفی موضوع آموزش به اعضای صنوف دیده شده و از این رو از سال ۹۰ مرکز علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک با مجوز دانشگاه جامع علمی کاربردی اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های مرتبط با مشاوران املاک از جمله رشته های حقوقی و همچنین رشته املاک و مستقلات کرد که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان این مرکز علمی کاربردی وارد بازار کار در حوزه صنف مشاوران املاک شده اند و یا پیش از این در این صنف فعال بوده اند اما با حضور در این دانشکده علمی کاربردی توانسته اند مدرک تحصیلی مرتبط دریافت کنند.

رئیس مرکز علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: از ابتدای دهه ۸۰ اتحادیه مشاوران املاک به دنبال آن بود تا حقوقدانان در واحدهای صنفی زیرمجموعه این اتحادیه مستقر شوند حتی به کانون وکلا پیشنهاد شد هر ۱۰ واحد صنفی املاک با یک وکیل یا مشاور حقوقی مرتبط شود و ماهانه ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت کنند اما وکلا این رقم را نپذیرفتند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در ایران رشته دانشگاهی املاک و مستقلات در این مرکز علمی کاربردی راه اندازی شده، یادآور شد: بیش از ۱۴۰۰ فارغ التحصیل رشته املاک و مستقلات در سراسر کشور در واحدهای صنفی مرتبط با حوزه املاک فعالیت می کنند. داشتن معلومات حقوقی از سوی مشاوران املاک در اجرای عقود بیع یا اجاره به کاهش تخلفات از سوی مشاوران املاک کمک شایانی کرده است. به عنوان نمونه در سال ۹۶ یک واحد صنفی مشاور املاک در بلوار فردوس تهران در اثر سهل انگاری و نداشتن دانش حقوقی کافی، ۴۰ واحد مسکونی را در هنگام تنظیم مبایعه نامه به صورت اشتباه قولنامه کرده بود که در نتیجه صدور سند برای مالکان این واحدها با مشکل روبرو شده بود. با پیگیری های اتحادیه مشاوران املاک علاوه بر ابطال پروانه کسب این مشاور، مشکل حقوقی پیش آمده برای مالکان ۴۰ واحد مسکونی مرتفع شد.

وی درباره میزان تحصیلات مشاوران املاک گفت: ۲ هزار عضو اتحادیه مشاور املاک استان تهران دارای مدرک لیسانس، بیش از ۵۰۰ نفر فوق لیسانس، ۱۰۰ نفر دکترا، ۸ نفر پزشک و تعدادی نیز کارمندان دستگاه های دولتی هستند که می توان به حضور تعدادی از مجریان تلویزیون در میان دارندگان پروانه کسب در حوزه مشاوره املاک اشاره کرد.

وی گفت: با این حال متاسفانه مشکلی که در قانون وجود دارد این است که هر فرد با داشتن مدرک پایان راهنمایی یا سیکل می تواند پروانه مشاور املاک دریافت کند. اما به دنبال آن هستیم تا صرفاً افراد حرفه ای یا دانش آموختگان حقوق وارد این صنف شوند.

این عضو اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: در تهران ۱۲ هزار عضو صنفی و در سراسر کشور ۱۴۰ هزار نفر در بخش مشاوران املاک فعالیت می کنند و تاکنون بیش از ۴۲۰۰ نفر توانسته اند در مرکز علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک تحصیل کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص مشاوران املاک زنجیره ای، گفت: در حال حاضر در قانون چنین چیزی پیش بینی نشده و کسانی که قصد دارند به صورت زنجیره ای در حوزه مشاوره املاک فعالیت کنند باید برای هر واحد صنفی خود یک پروانه کسب مجزا دریافت کنند.

عباس زاده درباره حق کمیسیون مشاوره املاک گفت: مرکز علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک به این اتحادیه پیشنهاد داده تا حق کمیسیون برای همه قراردادها یکسان شده و در بخش بیع به یک درصد ارزش ملک و در بخش اجاره به یک دوم اجاره یک ماه افزایش یابد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا