ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

خودکفایی از ۷۰ درصد تجهیزات شبکه ثابت با شبکه ملی اطلاعات

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: شبکه ملی اطلاعات سبب شده اثر تحریم‌ها به کمترین میزان خود برسد تا آنجا که با اجرای این شبکه در ۷۰ درصد تجهیزات شبکه ثابت و ۳۰ درصد شبکه سیار خودکفا شدیم تا اثر تحریم‌ها را به حداقل برسانیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، حمید فتاحی با اشاره به مزایای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: این روزها بسیاری بر این اعتقاد هستند که شبکه ملی اطلاعات به معنی دیوار کشیدن در اطراف فضای مجازی کشور و به نوعی فیلترینگ و محدودسازی است و سعی بر آن دارند که نظر خود را به دیگران القا کنند و این درحالی است که با اجرای شبکه ملی اطلاعات قرار بر آن نیست که محدودسازی در کشور صورت بگیرد.

وی ادامه داد: با اجرای شبکه ملی اطلاعات یک راهبرد برای ایجاد فضای مجازی در دسترس، پایدار، ارزان و امن شکل می‌گیرد تا از این طریق کسب و کارها براحتی و با کیفیت بتوانند توسعه پیدا کنند و به نوعی خدمات باکیفیت همه جا در دسترس کاربران باشد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین خاطرنشان کرد: جدا از این مسأله توجه به این نکته ضروری است که شبکه ملی اطلاعات سبب شده است تا اثر تحریم‌ها به کمترین میزان خود برسد تا آنجا که با اجرای این شبکه باید گفت در ۷۰ درصد تجهیزات شبکه ثابت و ۳۰ درصد شبکه سیار خودکفا شدیم تا اثر تحریم‌ها را به حداقل برسانیم.

فتاحی با بیان اینکه در تجهیزات و سامانه‌های امنیت و حفظ پایداری کسب و کارهای فضای مجازی کشور کاملاً خودکفا شدیم، گفت: دژفا به‌عنوان سد محکم در برابر تهدیدات خارجی و مراکز SOC در هسته شبکه راه‌اندازی شدند و همین امر موجب رشد ۲۰۰ درصد شناسایی و رصد حملات سایبری بدخواهان کشور و افزایش توانمندی دفاعی سایبری کشور شد.

طبق اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، وی با بیان اینکه ظرفیت انتقال شبکه ۲.۴ برابر شد و بیش از ۷۸ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کردند، افزود: این اقدامات برای همگان قابل تحسین بود به طوری که برخی کشورهای پیشرفته در مجامع مخابراتی بین‌المللی با شگفتی از آن یاد می‌کردند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: توانستیم مطابق تکالیف قانونی خود، ۸۰درصد لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را محقق و زمینه را برای توسعه دولایه دیگر شبکه ملی اطلاعات یعنی لایه خدمات و محتوا فراهم کنیم. در این جا ذکر این نکته ضروری است که زیرساخت‌ها آماده است. بنابراین ما امیدواریم متولیان لایه خدمات و محتوا هم عزم و اراده خود را جزم کنند و برای پیشرفت کشور و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب به میدان بیایند.

فتاحی با تاکید بر اهمیت رشد اقتصاد دیجیتال بیان کرد: آنچه ما در نظر داریم رشد اقتصاد دیجیتال در کشور است تا از این طریق بتوانیم سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور افزایش پیدا کند و به نوعی وابستگی کشور به نفت کاهش یابد کاری که در کشورهای دیگر نیز شکل گرفته است و ما از این طریق می‌توانیم بهره‌وری و صادرات را بشدت افزایش دهیم و در کشور از این طریق صدها هزار شغل ایجاد شود و از همه مهم‌تر کشور در مسیر رشد و پیشرفت اقتصادی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد فضای مجازی یک کلید ارزشمند به سوی ایران هوشمند و آینده روشن میهن اسلامی است، اظهار کرد: اگرچه مشکلات و چالش‌های بسیاری از جمله قوانین دست‌وپاگیر، بوروکراسی‌های طولانی و بی‌فایده، عدم تعامل کامل بین دستگاهی و… وجود دارد، اما اگر بخش خصوصی را تقویت کنیم و راه را هموار، موفقیت‌ها بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا