بورسبورس اوراق

شروع سبز، پایان قرمز/ رشد چشمگیر شاخص کل متوقف شد

معاملات امروز بازار سهام در حالی پایان یافت که به رغم روند مثبت و رنگ سبز شاخص‌ها در شروع کار، ناگهان ورق برگشت و نماگر بورسی قرمز شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات امروز بازار سهام در حالی پایان یافت که شاخص کل به رغم ثبت رکوردهای مثبت و افزایشی در چند روز اخیر، ناگهان افت محسوسی را پشت سر گذاشت.

در واقع، همان گونه که در روزهای قبل، عرضه‌های ناکافی منجر به تشکیل صف‌های کوتاه و رشدهای حداکثری بخشی از سهام بورسی شد، امروز وضعیت تقاضا، مسیر معکوسی را برای سهام  بورسی رقم زد و به افت حداکثری ختم شد. افت قیمت در صنایعی با مقیاس‌های کوچک و متوسط نظیر لاستیک یا خودرویی و همچنین فشار شدید بر تک‌سهم‌ها را از همین منظر می‌توان نام برد.

شایان ذکر است نماگر مهم بورسی در ساعات اولیه معاملات روند مثبتی را دنبال می‌کرد و به مرز کانال ۲۷۱ هزارواحد نزدیک شد، اما یکباره با جهشی رو به پایین تا هزار و ۷۰۰ واحد افت کرد.

همچنین بخوانید

گفتنی است با اتمام معاملات روز جاری شاخص کل با افت قابل توجه ۷۶۰ واحدی در ارتفاع ۲۶۹ هزار واحد ماند. ارزش معاملات امروز بورس تهران هزارو ۷۰۱ میلیارد تومان و حجم معاملات بالاتر از ۵ میلیارد قرار گرفت. ازسوی دیگر ارزش معاملات خرد هم هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت نیز ۵۳ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی، ثبت شد.

همچنین، شاخص کل هم‌وزن هم بیش از ۱۶۹ واحد معادل (۰.۲۳) درصد افت کرد.

ترین‌های معاملات امروز

در پایان معاملات امروز نمادهای «تاپیکو» و «تاصیکو» با ۳۷۵ واحد رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند، این در حالی است که نمادهای «همراه»، «کچاد»، «حکشتی»، «فارس» و «خودرو» در مجموع با ۵۹۴ واحد حامل بالاترین افت بوده و مانع از رشد بیشترین شاخص کل شدند.

در ادامه نمادهای بانک تجارت، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، سایپا و بانک پاسارگاد به عنوان پر بیننده‌ترین نمادهای بورسی و از سوی دیگر گروه‌های خودروسازی، صنایع شیمیایی، بانک‌ها و سیمان برترین نمادهای قسمت صنعت بودند.

گفتنی است «ثفارس»، «کپارس» و «تاصیکو» با بیشترین افزایش قیمت سود بالاتری برای مشتریان خود کسب کردند، اما در مقابل «شپارس»، «وسینا» و «وپارس» با بالاترین افت قیمت ضرر بیشتری به سهامداران تحمیل کردند.

در فرابورس چه گذشت؟

همانطور که انتظار می‌رفت آیفکس هم در پایان معاملات روز جاری هم‌پای شاخص کل افت قابل توجهی را به خوددید. نماگر فرابورس، با ۲۷ واحد افت معادل به ارتفاع سه هزارو ۵۶۱ رسید. حجم معاملات فرابورس بالاتر از ۱ میلیارد و ارزش معاملات هم هزارو ۱۵۳ میلیارد تومان بود.

در میان نمادهای فرابورسی تنها «مارون» با ۲واحد رشد تاثیر مثبتی بر آیفکس داشت، اما در مقابل سایر نمادها از جمله «دماوند»، «ذوب»، « شاوان»، «کوثر»، «سمگا» و «وهور» جمعا با ۲۲ واحد افت مانع از ارتقا شاخص کل فرابورس شدند.

 

از طريق
محمدمیلادعبداللهی
منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا