بانک و بیمهطلا و ارز

دلایل کاهش نرخ دلار/ انتقاد صرافان از رقم ورودی بازار متشکل ارزی

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان از رقم ورودی بازار متشکل ارزی برای صرافان انتقاد و در عین حال به دلایل کاهش قیمت ارز در هفته‌های اخیر اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کامران سلطانی‌زاده امروز (دوشنبه) در نشستی خبری در خصوص دلایل کاهش قیمت ارز، اظهار کرد: با مدیریت بانک مرکزی و همکاری صرافی‌ها وضعیت بازار ارز در ماه‌های اخیر مطلوب بوده و تقاضای کاذب از این بازار خارج شده است.

وی با بیان اینکه سفته‌بازی در بازار ارز دیگر وجود ندارد، گفت: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی منجر به خروج مصرف‌کننده‌های غیرضروری از بازار ارز شده و در حال حاضر فقط مصرف‌کننده واقعی در بازار است.

رئیس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان افزود: از سوی دیگر بانک مرکزی مانند گذشته در قیمت عرضه ارز دخالت نمی‌کند و قیمت فعلی، قیمتی است که بر اساس عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود؛ به عبارت دیگر همان ارزی که از سوی صادرکننده وارد کشور می‌شود، به متقاضیان نیز به فروش می‌رسد.

سلطانی‌زاده با اشاره به محدودیت در سقف خرید ارز از سوی بانک مرکزی، تصریح کرد: برخی افراد که مصرف‌کننده اصلی ارز هم نبودند، با خرید و فروش حجم زیادی از ارز، مشکل ایجاد می‌کردند که این مشکل نیز اکنون وجود ندارد.

وی همچنین درخصوص جلوگیری از معاملات ارز در بازارهای غیر رسمی و فضای مجازی، اظهار کرد: قیمت‌گذاری و خرید و فروش ارز در فضای مجازی سبب می‌شد تا در بازار ایجاد تقاضای کاذب شود که نهادهای نظارتی، پلیس فتا و نهادهای امنیتی با کانال‌هایی که در فضای مجازی خرید و فروش ارز انجام می‌دادند، برخورد کردند.

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان با اشاره به محدودیت تعداد دفعات خرید ارز در سامانه سنا، گفت: در حال حاضر مشکلی که در بازار ارز داریم این است که هر مسافری اگر یک‌بار در سامانه سنا برای خرید ارز اقدام کند و کمتر از ۲۰۰۰ یورو بخرد، دیگر نمی‌تواند به سقف خرید ۲۰۰۰ یورو خود برسد.

سلطانی‌زاده افزود: بنابراین متقاضیان ارز یا باید همه ارز خود را یک‌جا بخرند، در غیر این صورت حتی با خرید ۱۰۰ دلار هم کد ملی‌شان قفل می‌شود و نمی‌توانند دیگر خرید کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که بانک مرکزی این موضوع را پیگیری کرده و مدیریت مناسب را در این باره انجام دهد و گفت: هنوز بانک مرکزی ارتباطی با ما در مورد تامین ارز اربعین نداشته، اما امیدوارم که همکاری لازم و هماهنگی در زمان مناسبی انجام شود تا شاهد مشکلات سال گذشته نباشیم.

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان با بیان اینکه بازار متشکل ارزی یک شرکت غیردولتی است که مدیریت خاص دارد، تصریح کرد: این‌گونه شرکت‌ها معمولا هزینه خود را از سود انجام معاملات در بازار تامین می‌کنند و بخشی که صراف‌ها اندکی با آن مشکل دارند بحث ورودیه بازار است که مشخص نیست چه مقدار از آن بازار درآمد کسب خواهند کرد؟

سلطانی‌زاده با بیان اینکه بازارها معمولا ورودیه ندارند، اظهار کرد: اگر بخواهیم بازاری ایجاد کنیم که موفق باشد باید برای آن مشوق بگذاریم، اما ورودیه ۲۵ میلیون تومانی برای صرافان مشوق نیست، بلکه زیاد و بازدارنده‌ است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا