تجارتصنعت، معدن، تجارت

چگونگی ورود داروهای تقلبی به کشور/ دلیل واردات قاچاق دارو

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به واردات دارو از طریق شرکت‌های فوریتی اظهار داشت: از آنجا که زنجیره واردات توسط این شرکت‌ها نظارت نمی‌شود نمی‌توان به انتهای زنجیره آن یعنی داروی وارد شده توسط این شرکت‌ها اطمینان داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس،  هاله حامدی فر امروز در نشست خبری کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با موضوع «تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تولید و واردات دارو و تجهیزات پزشکی و تبعات آن»، گفت: یکی از دلایل بوجود آمدن فضای متشنج اظهار نظر در حوزه‌های تخصصی توسط افراد غیر متخصص است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مباحثی که در روزهای اخیر در مورد فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مطرح  شده است، گفت: واقعیت این است که ما با یک حرکت فرافکنی مواجه هستیم زیرا وقتی مطالبی از فساد مطرح می‌شود اما اعداد و ارقام مطرح شده در مورد آن درست نیست و یا بصورت مبهم و کلی‌گویی مطرح می‌شود، این مسائل نشان می‌دهد که باید آن فساد را در جایی دیگر جستجو کرد.

همچنین بخوانید

وی اظهار داشت: فساد و تعقیب اخبار مرتبط با فساد اقتصادی از نظر اذهان عمومی بسیار جالب است و بنابراین وقتی موضوع فساد و سلامت که هر دو موضوعاتی جذاب است، سوژه بسیار خوبی از دید رسانه‌ای ایجاد می‌شود.

حامدی‌فر بیان داشت: در تولید دارو هزینه‌های مختلفی وجود دارد از جمله هزینه انرژی، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های نگهداری و بهره‌های بانکی و این هزینه‌ها براساس نرخ تورم افزایش می‌یابد بنابراین قیمت تمام شده دارو به جز ارز دولتی متاثر از این هزینه‌ها است و به همین دلیل در مواردی افزیاش قیمت دارو را مشاهده می‌کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: بیماران خاص بیشتر از تاثیر داروها کاهش استرس به آنها کمک می‌کند و اگر یک خبر غلط منتشر شود مبنی بر اینکه یک دارو کمیاب و یا ارز دارو گم شد آن لحظه استرس بسیار زیادی به این بیماران وارد می‌شود و آنها دچار تنش می‌شوند.

حامدی فر در ادامه به احتمال  واردات دارو از طریق شرکت‌های فوریتی اشاره کرد و  بیان داشت: واردات داروی تقلبی  از طریق شرکت‌های وارداتی که نماینده رسمی یک شرکت دارویی هستند اصلا اتفاق نمی‌افتد زیرا این شرکت‌ها درباره وارداتی که انجام می‌دهند مسئول هستند .

وی بیان داشت: اما از چند سال پیش موضوعی مطرح شد در مورد واردات دارو از طریق شرکت‌های فوریتی و این شرکت‌ها به دنبال این مساله ایجاد شد که اگر نمایندگی دارو را گران وارد کرد شرکت‌های فوریتی در صورتی که همان دارو در جای دیگر با قیمت ارزان تری تولید می‌شود اقدام به واردات آن دارو کنند اما نکته حائز اهمیت در مسیر این واردات این است که ممکن است واردات داروهای تقلبی  از طریق این شرکت‌ها انجام شود و بعضا  از آنجا که زنجیره تحت کنترل نیست به انتهای آن نمی‌شود اطمینان داشت.

حامدی‌فر اظهار  داشت: به عنوان مثال این شرکت‌های فوریتی با یک داروخانه در خارج از کشور قرارداد می‌بندند و دارویی را از طریق آنها تهیه و به کشور وارد می‌کنند و اگر این دارو تقلبی باشد حتی مشخص نمی‌شود که تقلب از کدام ناحیه و چه شرکتی انجام شده است.

وی افزود: سازمان غذا و داروی یک دارو بیولوژیک را برای آزمایش به نزد ما فرستاد که از طریق شرکت‌های فوریتی وارد شده بود و این دارو فاقد پروتئین بود و به جای ماده موثر در آن آب ریخته شده بود این در حالی است که بعضا این داروها قیمت بسیار بسیار بالایی دارند و نه تنها خرید آن پول بیمار را از بین می‌برد بلکه جان بیمار را هم به خطر می‌اندازد.

* دلیل واردات قاچاق دارو به کشور

پیام دین دوست مدیر عامل گروه دارویی به فار  در موارد واردات قاچاق دارو به کشور اظهار داشت:  بسیاری از داروهای وارداتی منع واردات شده‌اند  در حالی که تقاضا همچنان برای آن وجود دارد و این موضوع مسلم است بنابراین از آن‌جا که تقاضا برای آن داروها وجود دارد به طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.

ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در این جلسه بیان داشت: در یک هفته گذشته اعداد و ارقام جدیدی از واردات دارو اعلام می‌شود که با هم تفاوت دارند. خواهش ما از مسئولان این است که حرف‌های احساسی نزنند بلکه حرف‌های کارشناسی زده شود.

وی با بیان اینکه با شعار دادن و متشنج کردن افکار عمومی فقط خودمان را فریب می‌دهیم گفت: هیچ شرکت مطرح دارویی وجود ندارد که صرفا وارد کننده باشد بلکه همزمان تولید و واردات با هم انجام می‌شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا