امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

هلال‌احمر وظیفه یا تفاهم‌نامه‌ای برای اطفاء حریق جنگل‌ها ندارد

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: باوجود تلاش‌های مستمر روزهای گذشته برای اطفای حریق جنگل‌های ارسباران، اما هلال‌احمر هیچ تعهد، قرارداد یا وظیفه قانونی در این زمینه ندارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مرتضی سلیمی با اشاره به اینکه در ساعات گذشته از قول رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، اظهارنظری درباره کمبود بالگرد اطفای حریق برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران و همچنین دیر رسیدن این بالگردها باوجود درخواست‌ها در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع از تفاهم‌نامه یا قراردادی نام برده است که براساس آن جمعیت هلال‌احمر وظیفه داشته سریعا در این باره اقدام کند؛ چیزی که وجود خارجی ندارد.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر تاکنون و در حریق جنگل‌های ارسباران، ۳۴ سورتی پرواز برای اطفاء داشته و حدود یک ماه پیش هم در آتش‌سوزی کوهمره استان فارس، تمام تلاش خود را برای کمک به اطفای حریق به کار بسته و این اقدامات درحالی است که جمعیت هلال احمر هیچ قراردادی با وزارت دفاع یا سازمان جنگل‌ها و مراتع ندارد تا با درخواست آنها وظیفه‌ای برای اطفاء حریق بر عهده داشته باشد. بر اساس تفاهم‌نامه‌های پیشین، وزارت دفاع متقبل و متکلف شده اطفای حریق جنگل‌ها را انجام دهد، ضمن اینکه تامین اعتبار آن پروژه را هم وزارت دفاع متقبل شده است.

سلیمی تاکید کرد: جمعیت هلال احمر به منظور کمک و با دستور دبیرکل، در ماجرای آتش‌سوزی ارسباران و پیشتر در آتش‌سوزی کوهمره ورود کرده است وگرنه هیچ مسئولیتی در زمینه اطفای حریق بر عهده هلال‌احمر نیست. علاوه بر این، امکانات لجستیکی هلال‌احمر (ماشین‌آلات، بالگردها و…) مناسب برای اطفای حریق نیست و با این امکانات فقط خدمات امداد و نجات ارائه می‌شود.

گفتنی است حدود ۳ سال پیش تفاهم‌نامه یکساله‌ای میان جمعیت هلال احمر و وزارت دفاع وجود داشت که به دلایلی متوقف شده است. به علاوه هیچ تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص با سازمان جنگل‌ها و مراتع برای اطفاء حریق در جنگل‌ها وجود ندارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا