صنعت، معدن، تجارت

ریال باید از صادرات حذف شود/افزایش تعداد رایزنان بازرگانی

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، ریال باید از صادرات حذف شود، گفت: صادرات غیرنفتی از نان شب هم واجب‌تر است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صندوق ضمانت صادرات ایران ، حسین مدرس خیابانی، روز چهارشنبه ششم شهریورماه ۹۸ در جلسه نشست هم اندیشی افزایش حمایت های صادراتی در شرایط تحریم که با حضورمدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگان جامعه صادرکنندگان کشور برگزار شد ، افزود: تعجب می کنم که چرا سرمایه صندوق به ریال است.

وی ادامه داد: مگر صندوق ضمانت صادرات نیست؛ پس باید سرمایه آن به ارز باشد، بنابراین باید اساسنامه آن مورد بازنگری قرار گیرد واز سوی هیات وزیران تلاش کنیم تا اصلاح شود.

قائم مقام وزیر صمت، اظهار داشت: نیازمند بازنگری قانون و اساسنامه صندوق از طریق انجام مطالعات تطبیقی صندوق با موسسات همتا توسط موسسه پژوهشهای بازرگانی وسازمان توسعه تجارت ایران هستیم .

مدرس خیابانی گفت: براساس گزارش ارائه شده هدفگذاری های خوبی انجام گرفته است ، اگر چه برخی مدیران محتاط شده اند ولی با اقداماتی که مدیرعامل صندوق با افزایش دوبرابر حد معمول پوشش ریسک انجام داده نشانگر مدیری پر ریسک است که قابل تقدیر است.

مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قهرمانان وپیشکسوتان ملی ما تنها هنرپیشه ها و ورزشکاران نیستند، امروزعرصه تولید وصادرات بیشتر نیاز به قهرمان ملی دارد و تجارت، تولید وصادرات کار بزرگی است که نیازبه بزرگان دارد.

وی گفت: باید به صادرات کالاهایی که تاکنون در سبد صادراتی کشور نبوده توجه داشت و همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند تولیدکنندگان رزمندگان خط مقدم هستند استفاده می کنم و عرض می کنم که صادرکنندگان خط شکنندگان هستند واگر بازارهای بیرون باز نشود تولید دست ما خواهد ماند.

قائم مقام وزیر صمت تصریح کرد: امروز صادرات برای ما از نان شب واجب تر است ولی باید بدانیم که هم شما وهم ما در جنگ نابرابر قرار داریم و امروز همانند دوران دفاع مقدس یک جنگ اقتصادی نابرابر است.

مدرس خیابانی خاطر نشان کرد:کدامیک از مزیت های رقابتی شما صادرکنندگان با رقبایتان برابر است که توقع داریم، بجنگیم و صادرات کنیم،همه فضای باز بانکی، سوئیفت، نقل و انتقال ارز و کشتیرانی در اختیار آنها هست وشما با محدودیت مواجه هستید.

وی افزود: سیاست گذاری های ارزی و تجاری در مسیر صادرات قرار دارد و از سوی دیگر واردات به شدت سخت شده و با افزایش نرخ ارز صرفه ندارد، از طرفی ما هم واردات ۱۵۰۰ قلم کالا را برای حمایت از تولید داخل محدود کردیم.

قائم مقام وزیر صمت تصریح کرد: متاسفانه درآمدهای نفتی اجازه افزایش کیفیت کالاهای داخلی را نداده است ولی امروز فرصت مهیا شده و سخت شدن واردات به نفع تولید داخل بوده تا از محل شرایط فعلی تولید ارتقا یابد .

مدرس خیابانی گفت: سیاست ارزی و تجاری کشور به گونه ای است که هرکس به فکر صادرات نباشد ضرر خواهد کرد و بخش عمده کالاهای ما مشمول کالای صادراتی شده اند و امروزصادرکننده دیگر نباید به فکر صادرات کالای مازاد خود باشد بلکه از همان ابتدای تولید باید صادرات محور باشیم .

وی با اشاره به فضای پرریسک کشورها و بخصوص کشورهای منطقه، یادآور شد: نقش صندوق ضمانت صادرات ایران در این برهه تعیین کننده وبا اهمیت است ورشد هایی که سهم پوشش صندوق درچهارماهه اول امسال و سال گذشته داشته نشانگر اقبال صادرکنندگان به صندوق است.

قائم مقام وزیر صمت خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: کارکرد و مسئولیت های رایزنان بازرگانی در خارج از کشور به نحوی که هم راه ورود محصولات ایرانی تسهیل گردد و هم رفتار رقبا در کشورهای محل خدمت رایزنان رصد وگزارش شود نیازمند اصلاح است.

مدرس خیابانی همچنین با اشاره به لزوم افزایش تعداد رایزنان بازرگانی ، گفت: تحلیل ظرفیت های تولیدی داخل و بررسی نیازهای کشورهای مقصد از سوی میزهای کالایی سازمان توسعه تجارت ایران لازم است .

وی با اشاره به اینکه باید میزهای کالایی و کشوری راه اندازی شود و اگر ظرفیت داخلی را به ظرفیت صادراتی متصل کنید مفهوم خواهد داشت، افزود: فلش مراجعه صادرکننده و تجارباید برعکس شود واگر تاکنون تاجر دنبال سازمان توسعه بوده از امروزباید سازمان توسعه تجارت ورایزینان بازرگانی به دنبال صادرکنندگان بروند .

قائم مقام وزیر صمت با اشاره به لزوم محدود نمودن خام فروشی، گفت: امروز صادرات مواد اولیه افتحار نیست قرار بود مواد اولیه وارد ومحصول نهایی صادرکنیم جهت این نباید برعکس شود.

مدرس خیابانی همچنین با اشاره به لزوم برندسازی کالاهای ایرانی در بازارهای داخلی توسط شبکه توزیع ، افزود: امروز وقت آن است که تولید کننده وصادرکننده، کالای ایرانی را اثبات کند و مسئولیت پررنگ آن برعهده شبکه توزیع است .

وی در پایان با اشاره به اینکه امروز بهترین فرصت برای اثبات تولیدات ومحصولات کالای ایرانی است ، اضافه کرد: امروزتولید مزیت صادراتی پیدا کرده اگر چه ممکن است مشکلات زیاد باشد ولی باید به ترتیب اولویت نیروی انسانی، مالی و منابع را بر روی حل مسایل متمرکز کنیم .

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا