امور زیربناییراه و ساختمان

منطقه یک، متری ۲۸۰۰۰۰۰۰ تومان!

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی حاکی از افزایش ۹۶ درصدی متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در تهران است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مردادماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی این شهر به ۳۳۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۳۱.۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۲.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان بود که نسبت به تیرماه کاهش ۲.۴ درصدی داشته اما نسبت به مردادماه سال گذشته ۷۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین بخوانید

براساس این گزارش بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مردادماه سال جاری حاکی از آن است که از مجموع ۳۲۹۲ واحد مسکونی معامله شده واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۱.۸ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند و این در حالی است که سهم این واحدها در مقایسه با مردادماه سال گذشته ۲.۵ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت شش تا ۱۰ سال و بیش از ۲۰ سال افزوده شده است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که از میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران منطقه پنج با سهم ۱۲.۱ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده و پس از آن مناطق دو و چهار به ترتیب با سهم‌های ۹.۴ و ۸.۹ واحدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است.

در مردادماه سال جاری بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۸ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان به منطقه ۱ و کمترین آن با پنج میلیون و ۹۸۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است که این آمار نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷۹ و ۹۲.۳ افزایش را نشان می‌دهد.

اما از سوی دیگر تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۸ به حدود ۲۹ هزار و ۶۰۰ واحد رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۱.۴ درصد کاهش داشته است و در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۶.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در مردادماه سال جاری واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۹ تا ۱۰.۵ میلیون ریال به ازای هر مترمربع با سهم ۱۰.۹ درصد بیشترین سهم و تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن دامنه قیمتی شش تا ۷.۵ و ۷.۵ تا ۹ میلیون تومان به ترتیب با اختصاص سهم ۱۰.۶ و ۱۰.۵ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در این ماه توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که ۵۸.۷ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده است. از سوی دیگر بیشترین سهم از معاملات انجام شده در این ماه به واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ مترمربع با سهم ۱۵.۹ درصد اختصاص داشته و در مجموع در این ماه واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع، ۵۵.۹ درصد از معاملات انجام شده را تشکیل می‌دهد.

این گزارش نشان می‌دهد که واحدهای مسکونی با ارزش ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان با سهم ۱۵ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند و حدود ۵۲.۹ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان اختصاص داشته است.

از سوی دیگر بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مردادماه سال جاری موید رشد به ترتیب معادل ۲۸.۱ و ۲۶.۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا