انرژی

ایران جزو رتبه‌های برتر ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی در دنیا شد

ایران در بخش نیروگاه‌های حرارتی (نیروگاه‌هایی که در آن‌ها از سوخت‌های فسیلی نظیر گاز یا سوخت‌های مایع، انرژی برق تولید می‌شود) در بین ۱۰ کشور دنیا در جایگاه نهم قرار دارد. همچنین مقایسه راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران با سایر کشورها نشان می‌دهد که ایران از این منظر در بین ۱۳ کشور ژاپن، انگلستان، اسپانیا، آمریکا، برزیل، آلمان، ایتالیا، کره، هند، ترکیه، امارات و عربستان صعودی با راندمان ۳۸ درصد به صورت مشترک با برزیل، آلمان، ایتالیا، کره و هند در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، به طور کلی ۸۰.۸ درصد نیروگاه‌های کشور حرارتی هستند و سهم بقیه نیروگاه‌ها از کل ظرفیت نیروگاه‌های کشور، نیروگاه‌های مولد برق از آب ذخیره شده در پشت سدها (۱۴.۸ درصد)، تجدیدپذیر از جمله خورشیدی و بادی ( ۰.۹ درصد)، انرژی اتمی (۱.۳) و نیروگاه‌های دیزلی و سایر نیروگاه‌ها ۲.۲ درصد است. به طور کلی ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی در ایران، ۶۵ هزار و ۲۹۷ مگاوات است که از این میزان ۶۷ درصد به بخش خصوصی و ۳۳ درصد به بخش دولتی تعلق دارد. هم‌چنین ۶۰۰۰ مگاوات در بخش دولتی و ۱۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات نیروگاه در بخش خصوصی در دست ساخت است.

ظرفیت برق حرارتی در کشور رکورد زد

همچنین بخوانید

با احتساب افزایش ظرفیت ۵۸۴۵ مگاواتی در طی دولت یازدهم و هم‌چنین افزایش۳۱۴۶ مگاواتی طی دولت دوازدهم تا نیمه تابستان امسال، شاهد رسیدن افزایش ظرفیت تولید برق حرارتی در شش سال اخیر به مرز ۹۰۰۰ مگاوات بودیم. طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶، در مجموع ۴۹ واحد نیروگاه حرارتی جدید با مجموع ظرفیت ۵۸۴۵ مگاوات به مدار بهره‌برداری وارد شد.

اما از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون ۲۰ واحد جدید نیروگاهی نیز با مجموع ظرفیت ۳۱۴۶ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است. به طور کلی از ابتدای دولت یازدهم تا نیمه تابستان امسال در مجموع شاهد بهره‌برداری از   ۶۹ واحد جدید نیروگاه حرارتی به مجموع ظرفیت ۸۹۹۱ مگاوات بودیم.

طبق آخرین آمار دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، بیش از ۸۰ درصد ظرفیت اسمی تولید برق کشور در بخش واحدهای حرارتی است و عملا بار اصلی تولید برق را نیروگاه‌های حرارتی بر دوش می‌کشند و می‌توان گفت پاشنه آشیل برق کشور محسوب می‌شوند. برنامه‌ریزی‌های انجام شده حاکی است تا پایان سال جاری ۳۰۲۲ مگاوات به ظرفیت تولید این نیروگاه‌ها اضافه خواهد شد.

تا پایان سال جاری نیز ۲۰ پروژه برق حراراتی برای ظرفیت ۳۰۲۲ مگاوات در ۱۳ استان به ارزش سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان افتتاح و ۱۱ پروژه برق حرارتی در هشت استان برای ظرفیت ۵۷۰۴ مگاوات به ارزش ۴۲۰۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی خواهد شد.

براساس این گزارش، به طور کلی مجموع ظرفیت نیروگاه‌های جهان ۶۶۲۸ گیگاوات است که نیروگاه‌های حرارتی با ظرفیتی به میزان ۴۱۷ گیگاوات سهمی معادل ۶۱ درصد را به خود اختصاص می‌دهند.با احتساب واگذاری ۱۱ هزار و ۱۴۶ مگاوات نیروگاه حرارتی آماده واگذاری سهم بخش دولتی در مالکیت نیروگاه‌های حرارتی به ۱۶ درصد کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا