صنعت، معدن، تجارت

برقراری تعادل میان صادرات و واردات کالا برنامه وزارت صنعت است

دلیجان- وزیر صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: برنامه وزارت صنعت، برقراری تعادل و توازن میان صادرات و واردات کالا و جلوگیری از خام فروشی است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا رحمانی عصر پنج شنبه در ششمین روز از هفته دولت و در حاشیه بهره برداری از فاز دوم یک شرکت تولید الیاف در شهرستان دلیجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان مرکزی یک استان صنعتی است و امروز مسایل و مشکلات مربوط به شرکت های هپکو، آذرآب و واگن پارس اراک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: امروز بازدید از واحدهای تولیدی مانند صنایع نخ خمین صورت گرفت و طرح توسعه واحدهای فناورانه صنایع سنگ و الیاف در محلات و دلیجان مورد بهره برداری قرار گرفت که واحدهایی بی نظیر در کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حرکت خوبی در حوزه صنعت در استان انجام شده است و از ظرفیت خوبی در تولید سنگ برخوردار است که ایجاد اشتغال را نیز به دنبال دارد.

رحمانی بیان کرد: بازدید از واحد تولید سلول های خورشیدی در خمین یا واحد تولید کاغذ از کربنات کلسیم در محلات در نوع خود بی نظر بوده است و در ماه های آینده اقدامات جزیی آن انجام می شود.

وی اظهار کرد: شرکت های هپکو و آذرآب از یک مشکل اساسی تحت عنوان مالکیت و مدیریت برخوردار هستند و سهامداران این شرکت ها حداکثر یک هفته مهلت دارند مدیران شرکت اعم از مدیر عامل و هیات مدیره را منصوب کنند. هفته آینده با استاندار مرکزی، مسئولین مربوطه جلسه ای در وزارت صنعت تشکیل و به مابقی موارد از جمله رفع مشکلات شرکت واگن پارس پرداخته می شود تا بتوانند به چرخه تولید بازگردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با سازمان شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی توافق شده بود بخشی از خریدهای خود را به شرکت هپکو سفارش دهند زیرا این شرکت از امکانات کم نظیر و توان تولید بالا در ساخت ماشین آلات برخوردار است.

رحمانی بیان کرد: سیاست دولت، نظام و به ویژه فرمایش مقام معظم رهبری این است که باید از محصولات ساخت داخل استفاده کنیم.

وی گفت: در حال حاضر واردات ۵۳۰ کد تعرفه در کشور ممنوع شده است زیرا در کشور به میزان مورد نیاز و با کیفیت مناسب تولید می شود. هر کسی از تولید کنندگان کالایی که مورد نیاز کشور است را تولید می کند، به وزارت صنعت اطلاع دهد تا با ممنوعیت یا محدودیت در واردات مواجه شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در طی سال های گذشته سالانه ۲۳ میلیون تن سنگ آهن صادر می شده است و سال قبل ۸ میلیون تن صادر شده و این ۱۵ میلیون تن مابه التفاوت آن از خام فروشی جلوگیری و ارزش افزوده ایجاد کرده و این سیاستی است که ادامه دارد.

رحمانی بیان کرد: امسال عوارض تعرفه و عوارض مربوطه را افزایش دادیم و اگر افزایش عوارض جواب ندهد به طورحتم اگر نیاز داخل ایجاب کند از ورود سایر محصولات جلوگیری می کنیم.

وی عنوان کرد: در تلاش هستیم تعادل بین صادرات و واردات ایجاد شود. در بدترین حالت صادرات مواد خام معدنی به ۱۰ درصد هم نرسیده است که البته سال گذشته و امسال صادرات مواد خام بیشتر کاهش پیدا کرده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا