بانک و بیمهطلا و ارز

پیش‌بینی بازار ارز در شش ماه دوم سال ۹۸ / دلار ارزانتر می‌شود؟

رییس خانه اقتصاد ایران درباره وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سال گفت: «ما امیدواریم که بتوانیم از پیچ سختی که تحریم‌ها برای ما به‌وجود آورده، بگذریم، ولی نسبت به نیمه اول سال بازار وضعیت بهتری خواهد داشت. »

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، بازار ارز یک هفته گذشته را پرنوسان گذشت؛ تا جایی که نرخ دلار تا ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان کاهش یافت و پس از آن، در روز چهارشنبه دوباره بالا رفت و دوباره وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد. در حال حاضر نرخ دلار در بازار ارز در حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان است.

در این میان، برخی پیش‌بینی‌ها در رابطه با بازار ارز در ۶ ماهه دوم سال ۹۸، حکایت از تثبیت قیمت ارز در کانال ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان را دارد. با این حال، برخی کارشناسان درباره آینده قیمت دلار معتقدند «در شرایط کنونی قیمت واقعی دلار را نمی‌توان از پیش تعیین کرد؛ چراکه باید دلار موجود را در بازار را با تزریق‌های جدید افزایش داد و میزان تقاضای واقعی را پاسخ داد تا از این طریق  قیمت واقعی کشف شود. » اگرچه نسبت به سال گذشته میزان دلالی ارز تا حدودی کاهش یافته، اما هنوز به صفر نرسیده است.

ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران در این خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین عنوان کرد: «قیمت دلار که طی روزهای گذشته کاهش قیمت داشت، تحت‌تاثیر اخباری بود که امکان مذاکره را مطرح می‌کرد. »

وی با بیان این‌که بازار ارز کشور در حال حاضر تحت‌تاثیر اخبار سیاسی است، گفت: «اگر بازار رو به آرامش برود، به طور قطع قیمت دلار کاهش محسوسی پیدا می‌کند؛ در غیر این صورت افزایش پیدا می‌کند. »

رییس خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: «آنچه که مهم است، مدیریت خوب بانک مرکزی است که در حال حاضر اتفاق افتاده و نوسان شدید قیمت‌ها در بازار و خرید و فروش اسکناس در بازار صورت می‌گرفت، وجود ندارد؛ ضمن این‌که دلار از حالت خرید و فروشی که به عنوان کالا وجود داشت، کمتر اتفاق می‌افتد. »

جمیلی متذکر شد: «در حال حاضر اطمینان مردم به دلار کمتر شده و نیز این اطمینان دیگر وجود ندارد که نرخ دلار رو به افزایش باشد. »

وی با تاکید بر این‌که ما باید بازار را مدیریت کنیم که نوسان نرخ ارز آسیب جدی به اقتصاد کشور نرساند، گفت: «هم‌اکنون هیچ کسی نرخ واقعی دلار را نمی‌داند؛ اگر می‌دانستیم، میلیاردر می‌شود. »

رییس خانه اقتصاد ایران افزود: «نرخ واقعی دلار به تولید کشور بستگی دارد و هر چه تولید کشور افزایش یابد، نرخ دلار کاهش می‌یابد. ما اگر می‌خواهیم نرخ واقعی دلار را بدانیم، باید به میزان اشتغال و درآمد سرانه کشور نگاه کنیم. »

جمیلی درباره وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سال گفت: «ما امیدواریم که بتوانیم از پیچ سختی که تحریم‌ها برای ما به‌وجود آورده، بگذریم، ولی نسبت به نیمه اول سال بازار وضعیت بهتری خواهد داشت. »

وی درباره بازار متشکل ارزی نیز عنوان کرد: «من به مدیریت بازار بیشتر علاقه‌مند هستم. اگر مدیریت و تصمیمات درست باشد، همه این‌ها به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. »

رییس خانه اقتصاد ایران گفت: «باید شکل سیاست‌های پولی و بانکی کشور متناسب با اقتصاد کشور باشد. »

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا