بورسبورس اوراق

عقب‌گرد ۸۷۸ واحدی شاخص کل بورس/ بازار سهام روی دنده لَج

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۳۰ خرداد ماه ۹۵ با کاهش ۸۷۸ واحدی به رقم ۷۳ هزار و ۲۷ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۹۱ واحدی عدد ۱۳۲ هزار و ۴۱۳ واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت ۹۱۸ واحدی به رقم ۸۱ هزار و ۱۱۸ واحد رسید.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۶۶۹ واحدی به عدد ۵۰ هزار و ۶۱۰ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۱۵۹۵ واحدی روی رقم ۱۶۲ هزار و ۶۰۹ واحد ایستاد.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افت ۸ واحدی روی عدد ۷۶۵ واحد درجا زد.

براساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با ۲۰۷ واحد، تاپیکو با ۱۶۹ واحد و پالایش نفت بندرعباس با ۵۳ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی فجر هر یک به میزان ۲۰ واحد و فولاد مبارکه با ۱۵ واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۱۳۲ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۶۳۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۲ هزار و ۴۰۰ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی قند لرستان، حفاری شمال، حق تقدم خرید سهام پتروشیمی شازند، حق تقدیم خرید کویرتایر، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری از سوی ناظر بازار سهم متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کربن ایران، صنایع کاشی و سرامیک سینا، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، مخابرات ایران و حق تقدم خرید آن، فولاد خوزستان و تاپیکو بازگشایی شدند.

امروز همچنین ۵ درصد از کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید به قیمت پایه هر سهم ۱۰۸ تومان برای اولین بار کشف قیمت و پذیره‌نویسی عمومی شد.در این عرضه اولیه سهم هر معامله‌گر برخط (آنلاین) ۴ هزار سهم بوده است.

به گزارش فارس امروز ۱۵۹ میلیون حق تقدم استفاده نشده بانک آینده با معاملات انتقالی سهامدار عمده روبرو بود.

در نماد معاملاتی اعتباری توسعه نیز امروز اندکی بیش از ۳۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان به طور بلوکی میان سهامداران عمده حقوقی این سهم جابجا شد.

امروز در بانک تجارت نیز کمتر از ۲۰ میلیون سهم به ارزش ۲ میلیارد تومان کد به کد شد.

تداوم معاملات انتقالی در صنعتی دریایی ایران امروز به جابجایی ۱۴.۵ میلیون سهمی این شرکت به ارزش کمتر از ۴ میلیارد تومان منتهی شد.

در گسترش صنایع انرژی آذراب نیز همین وضعیت برقرار بود به طوری که ۸ میلیون سهم به ارزش حدود  ۲ میلیارد تومان در این سهم منتقل شد.

در گلتاش اما امروز حدود ۳ میلیون سهم به ارزش ۴ میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین در پتروشیمی جم امروز اندکی بیش از ۲ میلیون سهم به ارزش ۲ میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی کد به کد شد.

بر اساس این گزارش امروز بازار سهام همسو با کاهش حجم و ارزش معاملات روزانه شاهد افت تقاضا در اغلب نمادهای معاملاتی پیشرو بود. بازار سهام که از ابتدای هفته جاری با کاهش فعالیت سهامداران حقوقی حامی بورس مواجه شده همچنان شاهد افت حجم و ارزش معاملات است. پیش از این حقوقی‌های حامی بازار در چنین شرایطی برای حمایت از حجم معاملات به معاملات درون گروهی و بلوکی روی می‌آوردند و این در حالی است که اعتراض‌های پراکنده در این زمینه باعث شده تا از منظر برخی کارشناسان بازار با دنده لج حقوقی‌ها روبرو باشد.

با این همه شرکت‌های معدنی کوچک و همچنین برخی قطعه‌سازی‌ها در کنار شرکت‌های دارویی در حالی مورد توجه نوسانگیران حرفه‌ای بازار قرار گرفتند که بازار بدهی و اوراق مشارکت این روزها با تقاضای پرحجمی از سوی حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری روبرو است.

بازار سهام امروز بازاری متعادل و رو به منفی بود که با غیبت محسوس حقوقی‌های حامی بازار سهام در بی‌وزنی و رخوت کامل درجا می‌زند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا